- Det er helt hen i vejret.
Sådan lyder reaktionen fra talsmanden for Næstveds pendlerklub Robert H. Hansen, efter det står klart, at togtiderne på den nye Ringsted-Femern bane ikke bliver lige så hurtige som først antaget.
Pendlerne på den kommende Ringsted-Femern bane var blevet stillet markant hurtigere rejsetider i udsigt. For eksempel skulle det tage 34 minutter at komme fra København til Næstved og 57 minutter til Nykøbing Falster.
Flere stop giver længere rejsetid
Men nu slår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fast, at de varslede rejsetider ikke bliver til virkelighed. Beregningerne passer simpelthen ikke til virkeligheden.
- Når en endelig køreplan for et givent år lægges fast, er der mange forudsætninger, der kan se anderledes ud, end det var antaget i de tidligere præsenterede eksempler, skriver kontorchef i styrelsen Jan Albretch i et skriftligt svar til TV ØST.
Ifølge styrelsen bliver togtiderne langsommere end ventet, fordi der ikke er blevet indkøbt tog, der kan køre 250 km/t, og fordi togene skal stoppe ved flere stationer, end man regnede med.
Stort og dyrt anlægsprojekt
Udbygningen og elektrificeringen af jernbanen mellem København og Rødbyhavn er et omfattende anlægsprojekt i milliardklassen, der blandt andet har til formål at nedbringe rejsetiderne. Derfor vækker det også hård kritik blandt pendlerne, at de tidligere udmeldte tidsberegninger ikke bliver en realitet.
- Det kan undre, man har lavet et oplæg og lovet nogle tider, som baserer sig på nogle forudsætninger, som slet ikke holder, det er helt hen i vejret, fastslår pendlertalsmand Robert H. Hansen.
I dag tager det omkring 55 minutter at tage toget fra København til Næstved. Tidligere lød meldingen fra Trafikstyrelsen på, at rejsetiden ville blive reduceret til 34 minutter, men nu bliver der formentlig tale om en rejsetid på mellem 43 og 45 minutter – altså omkring 10 minutter længere end ventet.
Og i Nykøbing Falster var togpendlerne blevet lovet en rejsetid til København på under en time, men nu bliver rejsetiden i stedet på en time og syv minutter.
Få minutter gør en kæmpe forskel
Selv om der ikke er mange minutters forskel, så har det stor betydning for pendlerne:
- Det vil gå ud over arbejdstiden og fritidslivet, og det vil nok især gå ud over fritiden, og det vi ikke glade for, siger Robert H. Hansen.