Trods millardinvestering: Togene bliver langsommere end lovet

Selv om der bruges millarder på at udbygge jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn, så bliver togene ikke ligeså hurtige, som lovet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er helt hen i vejret.

Sådan lyder reaktionen fra talsmanden for Næstveds pendlerklub Robert H. Hansen, efter det står klart, at togtiderne på den nye Ringsted-Femern bane ikke bliver lige så hurtige som først antaget.

Pendlerne på den kommende Ringsted-Femern bane var blevet stillet markant hurtigere rejsetider i udsigt. For eksempel skulle det tage 34 minutter at komme fra København til Næstved og 57 minutter til Nykøbing Falster.

Flere stop giver længere rejsetid

Men nu slår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fast, at de varslede rejsetider ikke bliver til virkelighed. Beregningerne passer simpelthen ikke til virkeligheden.

Magnus Heunicke
Læs også
Magnus Heunicke efter samråd: Trafikplan skal erstattes med en ny
Magnus Heunicke
Læs også
Magnus Heunicke efter samråd: Trafikplan skal erstattes med en ny

- Når en endelig køreplan for et givent år lægges fast, er der mange forudsætninger, der kan se anderledes ud, end det var antaget i de tidligere præsenterede eksempler, skriver kontorchef i styrelsen Jan Albretch i et skriftligt svar til TV ØST.

Ifølge styrelsen bliver togtiderne langsommere end ventet, fordi der ikke er blevet indkøbt tog, der kan køre 250 km/t, og fordi togene skal stoppe ved flere stationer, end man regnede med.

Stort og dyrt anlægsprojekt

Udbygningen og elektrificeringen af jernbanen mellem København og Rødbyhavn er et omfattende anlægsprojekt i milliardklassen, der blandt andet har til formål at nedbringe rejsetiderne. Derfor vækker det også hård kritik blandt pendlerne, at de tidligere udmeldte tidsberegninger ikke bliver en realitet.

- Det kan undre, man har lavet et oplæg og lovet nogle tider, som baserer sig på nogle forudsætninger, som slet ikke holder, det er helt hen i vejret, fastslår pendlertalsmand Robert H. Hansen.

2012-09-06_212247.jpg
Læs også
Minister tog første spadestik til ny togbane
2012-09-06_212247.jpg
Læs også
Minister tog første spadestik til ny togbane

I dag tager det omkring 55 minutter at tage toget fra København til Næstved. Tidligere lød meldingen fra Trafikstyrelsen på, at rejsetiden ville blive reduceret til 34 minutter, men nu bliver der formentlig tale om en rejsetid på mellem 43 og 45 minutter – altså omkring 10 minutter længere end ventet.

Og i Nykøbing Falster var togpendlerne blevet lovet en rejsetid til København på under en time, men nu bliver rejsetiden i stedet på en time og syv minutter.

Få minutter gør en kæmpe forskel

Selv om der ikke er mange minutters forskel, så har det stor betydning for pendlerne:

- Det vil gå ud over arbejdstiden og fritidslivet, og det vil nok især gå ud over fritiden, og det vi ikke glade for, siger Robert H. Hansen.


Nyhedsoverblik