Tømrer har succes på kræmmermarkeder: Folk køber nye vinduer og døre

Kræmmermarkedet Døllefjelle-Musse Marked på Lolland er ikke kun sjov og ballade. Tømrermester Mike B. Rasmussen tjener en betydelig del af sin årsomsætning på markedet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Du kan købe næsten alt på Døllefjelde-Musse Markedet, hvis du ser godt efter. Eksempelvis også en tømrer.

Når markedet slutter søndag, så håber tømrer- og snedkermester Mike B. Rasmussen, at han har hentet masser af arbejde til de kommende måneder.

Tømrermesteren fra Kragenæs på Nordvestlolland har udstillet sin forretning på markedet i syv år. I begyndelsen med en masse interesse fra markedsgæsterne, men ikke ret meget salg.

- Vi var et nystartet firma, så jeg tænkte, at det var en anderledes måde at få opmærksomhed på, siger han.

Og det viste sig at være en smart strategi. Efterhånden blev interesse omsat til omsætning, og sidste år blev et stort gennembrud for strategien.

- Jeg vil skyde på, at lige under halvdelen af vores omsætning sidste år kom direkte fra kontakter, vi lavede her på markedet, siger Mike B. Rasmussen. Vi kunne slet ikke følge med – det sidste arbejde, der blev bestilt i forbindelse med markedet sidste forår, blev udført i januar i år, siger han.

Alternativ markedsføring virker

I år kan det måske blive endnu bedre. Alene på markedets anden dag, store bededag, kom der flere besøgende på standen end hele sidste år, og Mike B. Rasmussen måtte ekstraindkalde medarbejdere for at tage imod. Nu er der masser af tilbud, der skal regnes ud til potentielle kunder.

- Jeg har seks ansatte, og de har alle sammen været forbi standen. De deltager frivilligt i fremstødet her for på den måde at være med til at styrke forretningen. Det er hårdt arbejde, men vi har det også rigtig sjovt, mens vi er her, siger han.

Også hans leverandører har fået øje på gevinsten ved den alternative markedsføring. Det betyder, at kunderne kan få markedstilbud på blandt andet vinduer og tagsten på stedet. Og det var også leverandører, der sponsorerer en webergrill til den konkurrence, der i år er med på standen: Det er den klassiske ’Slå søm i blok”-konkurrence, og det er noget, der trække markedsgæsterne ind i tømrerbutikken:

- Langt de fleste ser slet ikke vores firma først. De begynder med at slå et søm i – og mange vil derefter gerne høre om vores tilbud, siger Mike B. Rasmussen. 

Michael Fuchs (th) og Mike B. Rasmussen (tv) på markedet.
Michael Fuchs (th) og Mike B. Rasmussen (tv) på markedet.

Nyhedsoverblik