Med den nye taxilov, får taxiselskaberne langt friere mulighed for at køre, hvor de vil. Derfor frygter Landdistrikternes Fællesråd, at taxiselskaberne vil svigte yderområderne, som er dyrere at betjene end de store byer.
Men det skal de slet ikke frygte, lyder meldingen fra et af regionens taxiselskaber.
- De tror, at kunderne bliver efterladt ude på landet, men det har jeg svært ved at se. Hvis vi ikke vil køre de ture, som umiddelbart er dyre for os, bliver vi heller ikke ringet op, når kunden skal til København, siger Kim Sørensen, formand, DanTaxi Vestsjælland.
Ekstra penge til taxiselskaber
Kim Sørensen anerkender, at den nye taxilov er til taxiselskabernes fordel. Hvis yderområderne ikke bliver betjent tilstrækkeligt, lægger den nye taxilov op til, at kommunerne kan betale ekstra til taxiselskaberne for at de til gengæld kører i yderområderne. De penge ville lune hos taxiselskaberne.
- I første omgang tror jeg ikke det bliver nødvendigt for kommunerne i vores område at lave sådan en løsning, men vi må se tiden an. Vores fornemmeste opgave er at betjene vores kunder, og det vil vi gøre, uanset hvor de er, siger Kim Sørensen til TV ØST.
Frygter ikke konkurrencen
Den nye taxilov fjerner desuden antalsbegrænsningen, så alle må køre taxi, hvis de overholder reglerne på området. Tidligere skulle man ellers have en bevilling fra den enkelte kommune. Det kan betyde flere taxier på vejene og dermed øget konkurrence.
- Der kommer nok et par ekstra biler hist og pist, men jeg tror, at det bliver svært for små vognmænd at komme ind på markedet. De fleste kender de taxiselskaber, der allerede eksisterer, og vores telefonnummer er kendt blandt de fleste, siger Kim Sørensen, der kører taxi i Korsør og Slagelse, til TV ØST.
Lovforslaget skal behandles i Folketinget de kommende måneder.