Talblinde efterlyser mere hjælp: - Jeg har svært ved at aflæse klokken

Ligesom man kan være ordblind, kan man også være talblind. Men der findes ikke mange tilbud og hjælpemidler til talblinde i skoler og gymnasier.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det anslås at cirka to procent af Danmarks befolkning er talblinde. Det er en neurologisk funktionsnedsættelse i hjernen, der gør det svært for de talblinde at forstå klokken og værdien af tal. Selv det at handle i supermarkedet kan være et stort problem.

18-årige Camilla Kristensen har et væld af alarmer til at ringe på sin telefon, fordi hun ikke kan aflæse et analogt ur og forstå klokken.

- Jeg sætter alarmer til de ting, jeg skal i min fritid, så jeg ikke kommer for sent. Jeg har ikke fornemmelse for, hvor lang tid en time er, siger hun til TV ØST.

Når en lærer siger, at de skal mødes klokken halv to, forstår hun ikke, at det er det samme som 13:30. Hendes mor har derfor måtte sætte alarmer, så Camilla blev mindet om, hvornår hun skulle til fritidsaktiviteter og andre vigtige ting i løbet af dagen. Helt tilbage til folkeskolen har hun haft svært ved matematik – og især problemregning.

- Min matematiklærer sagde ikke ordet dum, men at jeg skulle være glad for at jeg gik i klassen. At jeg ikke skulle rykke en klasse ned, siger Camilla Kristensen.

Test er en lettelse

I mange år har venner og lærere haft svært ved at forstå hendes problem med tal, og derfor fik hun sidste år taget en test, der viste, at hun var talblind. Nationalt Videnscenter for Velfærd har slået fast i en rapport, at talblindhed er en funktionsnedsættelse på linje med ordblindhed. Testen har hjulpet hende med at sætte ord på problemet.

- Det var en stor lettelse, at min lærer tog den test på mig. Så var der en grund, og at jeg ikke bare var dum, siger Camilla Kristensen til TV ØST.

Få hjælpemidler

I Ørslev lidt uden for Vordingborg bor Amalie Boye, der også er talblind. Hun har ikke kun svært ved at læse klokken, det er også et problem at forstå værdien af tal og at gå ned at handle.

- Det er på en måde lidt pinligt at skulle sige, jeg kan ikke finde ud af at betale, siger gymnasieeleven.

Det var først i gymnasiet, at Amalie Boye blev testet for talblindhed. De mange års problemer med at bedømme afstande, lægge tal sammen og aflæse et analogt ur volder hende problemer hver dag.

- Som forældre havde vi svært ved at forstå, hvorfor hun ikke bare kunne lære det. Det er indtil man finder ud af, at der er en årsag til, at hun bare ikke forstår mængder eller at læse klokken. De ting som er så naturlige for os andre, siger hendes mor Jeanett Boye.

Familien har kontaktet Undervisningsministeriet i håb om at blive klogere på, hvad de kunne gøre for at afhjælpe problemet, men der findes endnu ikke reelle tilbud og hjælpemidler til talblinde i skoler og gymnasier.

Talblindhed er et relativt ukendt fænomen, og det anslås, at cirka to procent døjer med problemet. Videnscenter for Velfærd slår fast, at talblindhed bør anses som en funktionsnedsættelse på lige fod med ordblindhed.

Nyhedsoverblik