Stort transportfirma dropper lokal færgerute - rederi mister over en million om året

Det lollandske transportfirma Sax-Trans er blevet en sjælden gæst på Langelandslinjen mellem Lolland og Langeland. Foto: Færgen

Transportfirmaet Sax-Trans har droppet færgeruten mellem Lolland og Langeland, fordi det er blevet billigere at køre over broen.

Det har store økonomiske konsekvenser for rederiet Molslinjen, der driver færgeruten mellem Lolland og Langeland, at det ved årsskiftet 2017/2018 blev billigere at krydse Storebæltsbroen.

Senest er det lollandske transportfirma Sax-Trans med base i Sakskøbing blevet en sjælden gæst på Langelandslinjen, fordi det er blevet billigere at køre over broen i stedet for at trille ombord på færgen.

- Vi har droppet færgen fuldstændig og kører i stedet alt over Storebælt. Medmindre vi har en, der læsser i Nakskov og skal til Svendborg, så tager vi færgen. Ellers så har vi flyttet alt vores trafik til Storebæltsbroen, siger Flemming Werner Jensen, direktør i Sax-Trans.

Hvis prisen var den samme, ville vi hellere sejle med færgen

Flemming Werner Jensen, direktør i Sax-Trans

Det drejer sig ifølge Flemming Werner Jensen om mellem 1.000 til 1.500 overfarter om året, som transportfirmet ikke længere har med Langelandslinjen.

- Prisforskellen blev for stor, siger Flemming Werner Jensen uden at gå i detaljer om den konkrete forskel på billetprisen for en lastbil på Storebæltsbroen og Langelandslinjen.

Flytter halvanden million kroner

Ved årsskiftet 2017/2018 blev prisen sat ned med minimum 15 procent på Storebæltsbroen, og det er årsagen til, at det lokale transportfirma har droppet færgeruten mellem Lolland og Langeland.

Hvad er prisforskellen på bro og færge?

Storebæltsbroen

  • Hvis man skal krydse Storebæltsbroen med en lastbil op til 10 meter, koster en enkelttur 610 kroner med kort eller kontant, 579,50 kroner med Bizz med Storebælt Erhverv og 579,50 kroner med Bizz uden Storebæltaftale.
     
  • Hvis man skal krydse Storebæltsbroen med en lastbil på mellem 10 til 20 meter, koster en enkelttur 965 kroner med kort eller kontant, 916,75 kroner med Bizz med Storebælt Erhverv og 916,75 kroner med Bizz uden Storebæltaftale.
     
  • Hvis man skal krydse Storebæltsbroen med en lastbil på over 20 meter og op til 100 ton, koster en enkelttur 1.450 kroner med kort eller kontant, 1.377,50 kroner med Bizz med Storebælt Erhverv og 1.377,50 kroner med Bizz uden Storebæltaftale.

 

Langelandsfærgen

  • Hvis man skal sejle mellem Tårs og Spodsbjerg koster en enkelttur med en forvogn op til 10 meter 713 kroner, 1.128 kroner med en forvogn op til 14 meter, 1.128 kroner for et vogntog op til 19 meter, 1.128 kroner for en sættevogn op til 17 meter og 1.690 kroner for et modulvogntog op til 26 meter.

 

Kilder: Sund & Bælt, Langelandslinjen.

Se mere

- Den omsætning, som vi umiddelbart flytter fra færgen, er nok halvanden millioner kroner. Jeg kan ikke forstå, at de (rederiet Molslinjen, red.) ikke er indstillet på at sætte priserne ned til det samme, så de kunne få den omsætning igen, fordi de sejler trods alt alligevel. Men det har de ikke været interesseret i, så det det sidste halve år har vi ikke benyttet dem af betydning, siger Flemming Werner Jensen.

- Hvis prisen var den samme, ville vi hellere sejle med færgen, fordi det er et lokalt initiativ, som vi har hårdt brug for – og så vi vil gerne være sikre på, at den også sejler i fremtiden. Men vi har bare ikke råd til at give mere for den, end vi kan køre over Storebælt for, tilføjer han.

Direktør frygter for serviceniveauet

Sax-Trans har ifølge Flemming Werner Jensen forsøgt at forhandle en fast aftale på plads med rederiet Molslinjen.

- Men fordi de ikke ville give os den samme rabat, blev vi nødt til at tage konsekvensen af det, siger direktøren og ærgrer sig den udvikling:

Artiklen fortsætter under billedet.

De kendte blå lastvogne er blevet et sjældent syn på færgeoverfarten mellem Lolland og Langeland. Foto: Ida Valsted - TV ØST

- Det er synd, fordi på længere sigt kan de risikere, at man bliver nødt til at slække på serviceniveauet, og det vil være rigtig ærgerligt for Lolland-Falster. Jeg vil gerne være med til at holde gang i færgeruten, jeg kan bare ikke være med til at give mere for det.

Rederi ærgrer sig over tabt omsætning

Hos rederiet Molslinjen ærgrer man sig over, at transportfirmet har valgt at droppe den lokale færgerute.

- Det er på mange måder som forventet, og det var også i fokus, da staten valgte at nedsætte taksterne på Storebæltsbroen. Da vidste man godt, at det kunne forskubbe balancen for nogle af de meget prisfølsomme erhverv, og man lovede også fra politisk hold at gribe ind, hvis det blev en realitet, siger Jesper Maack, PR- og kommunikationschef hos Molslinjen.

Vi vil gerne sejle med så meget som muligt, og vi vil rigtig gerne have lastbiler med på vores færgerute, så selvfølgelig er det træls

Jesper Maack, PR- og kommunikationschef hos Molslinjen

- Vi vil gerne sejle med så meget som muligt, og vi vil rigtig gerne have lastbiler med på vores færgerute, så selvfølgelig er det træls, at den her forretning går vores næse forbi, tilføjer han.

Eftersom Molslinjen overtog færgeruten mellem de to landsdele i begyndelsen af december 2018, kan rederiet endnu ikke oplyse, hvordan det påvirker deres omsætning.

- Vi overtog ruten i begyndelsen af december, så vi har endnu ikke nogen målepunkter. Men det er klart, at lastbiltrafikken på Langelandslinjen er vigtig for færgeruten, så jeg håber bestemt, at nogen kan se en idé i at genoprette den balance, som er tippet lidt nu, siger Jesper Maack.

Forsøger at genoprette den balance

Hvad gør I hos Molslinjen for at genoprette den balance?

- Tidligt omkring taksnedsættelsen blev der politisk udtrykt et ønske om at holde øje med situationen på blandt andet Langelandslinjen, og nu dokumenterer TV ØST, at der er nogen, som vælger færgen fra. Vi er i en god og positiv dialog med Sund & Bælt, og vi håber, at det ender ud med, at man forsøger at genoprette den balance, som er faldet lidt over til broens side, svarer Jesper Maack.

Det er en stor opgave for os, hvis vi skal konkurrere med statskassen

Jesper Maack, pr- og kommunikationschef hos Molslinjen

Hvad går den dialog konkret ud på?

- Dialogen handler helt konkret om, at der i forbindelse med takstnedsættelserne er sket skævvridning af markedet. Nu ser det ud til, at den skævvridning bliver en realitet, og så går dialogen på, hvordan vi kan få genoprettet balancen og sikre, at fragterhvervet har et frit valg og ikke nødvendigvis kører over broen, fordi det er blevet billigere, siger Jesper Maack.

Hvorfor sætter I hos Molslinjen ikke bare priserne ned og får lastbilerne med, når I alligevel sejler?

- Det er en stor opgave for os, hvis vi skal konkurrere med statskassen, svarer Jesper Maack.

I april 2018 afviste Sund & Bælt at øge tilskuddet til Langelandslinjen, så billetprisen kan sænkes og matche de nye priser på Storebæltsbroen. Nu oplyser Sund & Bælt dog til TV ØST, at de er i en god dialog med Molslinjen.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App