Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i stor skandalesag

Et overblik over Masnedø med den nye bro. Her vil man opføre en ud af flere byggepladser, hvor elementer til broen skal støbes. Foto: Vejdirektoratet

Et af de firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er i problemer, skriver Fagbladet 3F.

Den kommende Storstrømsbro har ikke været forskånet for belastende sager, og nu står et af de to tilbageværende firmaer i byggekonsortiet anklaget i en stor byggeskandale i Italien.

Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen handler om firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som er hovedentreprenør på et stort tunnelbyggeri i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.

Det italienske politi har angiveligt beviser for, at ledende medarbejdere fra GLF har stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer til tunnelen.

Byggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden, og politiet har sat to chefer fra GLF i husarrest.

- Har Vejdirektoratet gjort sit arbejde godt nok?

Knud Erik Busk, tidligere formand i Bygherreforeningen og mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud, har ikke tidligere oplevet en sag, hvor der er kommet så mange belastende oplysninger frem om firmaer, der skal bygge for det offentlige Danmark.

- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet har gjort sit arbejde godt nok, da det lavede en prækvalifikation af de her italienske selskaber, siger Knud Erik Busk til Fagbladet 3F.

Frygter for sikkerheden

GLF har allerede fyret de i alt fem medarbejdere, som politiet sætter i forbindelse med skandalen.

Kort efter at politiet i maj 2017 skred til anholdelser og lavede en razzia på tunnelbyggeriet, dukkede indholdet af telefonaflytninger fra efterforskningen op i den italienske presse.

00:34

Gense indslaget: Et af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skulle bygge den ny Storstrømsbro, får ikke lov til at bygge broen.

Luk video

På optagelserne taler nogle af de mistænkte sammen om, at der "kommer vand ud alle steder" i tunnelen, og at "nogen risikerer at dø".

Sagen har vakt stor opsigt, og både fra fransk og italiensk side frygter man for sikkerheden og er nu ved at forstærke tunnelen.

Læs også Storstrømsbroen: Italienske brobyggere i nye pengeproblemer

I alt skal der være stjålet omkring 200 ton byggematerialer og omsat for mindst 750.000 kroner på svindlen.

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for opførslen af Storstrømsbroen, oplyser, at de italienske skandalesager i yderste konsekvens kan betyde udelukkelse fra Storstrømsbroen.

Storstrømsbro er omgærdet af problematiske sager

En ny bro mellem Sjælland og Falster har bragt flere problemer med sig, siden beslutningen om at bygge broen blev truffet i 2013.

Her er et overblik over udviklingen, siden beslutningen om en ny bro blev taget:
  • 21. marts 2013: Beslutningen om at bygge en ny kombineret vej- og dobbeltsporet jernbanebro over Storstrømmen mellem Vordingborg og Orehoved bliver truffet.
     
  • 23. oktober 2017: Vejdirektoratet udpeger et joint venture bestående af entreprenørfirmaerne Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit samt rådgivningsvirksomheden Seteco til at bygge broen.
     
  • 19. december 2017: Underskriften med de tre italienske firmaer udskydes, efter at det kommer frem, at selskaberne kan være involveret i korruption og bestikkelse.
     
  • 10. januar 2018: Trods verserende retssager om korruption og bestikkelse for millioner hos to af de tre italienske firmaer, konkluderer Kammeradvokaten, at alle regler er fulgt.
     
  • 30. januar 2018: Transportordførerne fra partierne bag forliget godkender, at Vejdirektoratet kan skrive under på en kontrakt med det italienske konsortium.
     
  • 19. februar 2018: Fagbladet 3F skriver, at Grandi Lavori Fincosit er anklaget i en stor byggeskandale i Italien.


Kilder: Fagbladet 3F, Vejdirektoratet.

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App