Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn vil have ministeren på banen i ny mulig skandalesag om Storstrømsbroens italienske entreprenører.
Det skriver Fagbladet 3F.
- Det er da utryghedsskabende, at vi igen skal høre om disse sager igennem medierne. Vi må have en forklaring, siger Rasmus Prehn.
Jeg synes, der er al mulig grund til at genoverveje det her projekt
Fagbladet 3F kunne mandag fortælle, at den italienske entreprenør Grandi Lavori Fincosit (GLF) er involveret i en sag om byggesjusk af så alvorlig karakter, at et stort tunnelprojekt mellem Frankrig og Italien er lukket ned af sikkerhedsmæssige årsager.
Chefer i selskabet er sat i husarrest, mens sagen efterforskes og 200 ton byggematerialer er forsvundet på tunnelbyggeriet, hvor GLF er hovedentreprenør.
Sagen er den seneste af rækken af sager om Storstrømsbroens italienske konsortium, som Fagbladet 3F har afsløret.
Allerede involveret i en korruptionssag
I forvejen er GLF involveret i en korruptionssag i Venedig, hvor firmaet skal forklare sig til næste retsmøde den 27. februar. Det er ikke mere end et par uger siden, at Vejdirektoratet sidst informerede Folketingets Transportudvalg om problemer omkring Storstrømsbroens italienske brobyggere.
Dengang valgte forligskredsen bag Storstrømsbroen at smide ét af de italienske firmaer ud af Storstrømsbro-konsortiet, fordi de var truende tæt på en konkurs.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested vil gerne gå skridtet længere end at indkalde til et møde og få endnu en forklaring fra Vejdirektoratet.
- Jeg synes, der er al mulig grund til at genoverveje det her projekt, siger han til Fagbladet 3F.