Storcentre kæmper mod nethandel - ændrer indretning for at trække kunder til

Ikke siden 2007 har så få butikker stået tomme i de danske storcentre. I Næstved trækker oplevelser og hygge folk til byens storcenter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Næstved Storcenter er blandt de 80 shoppingcentre, som kan glæde sig over, at kun få butikker står tomme.

Tal fra erhvervsorganisationen Ejendom Danmark viser, at tomgangen i shoppingcentrene i Danmark i gennemsnit er nede på 5,4 procent.

Ikke siden 2007 har tallet ligget så lavt. 

Det er udvikling eller afvikling

Direktør i Næstved Storcenter, Charlotte Schwartzlose, har et bud på, hvorfor forretningsdrivende vil åbne butik eller restaurant i centeret.

- Det er fordi, vi ikke har særligt meget konkurrence. Hvis man placerer sig på Sydsjælland, så skal man faktisk være til stede i Næstved Storcenter, siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Direktør i Næstved Storcenter, Charlotte Schwartzlose.
Direktør i Næstved Storcenter, Charlotte Schwartzlose. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Centeret i Næstved har en tomgang blandt butikkerne på 4,7 procent. Det ligger under landsgennemsnittet. Samtidig har storcenteret fået tilladelse til at udvide med op til 19.000 kvadrameter ekstra, og det vil kunne bringe Næstved Storcenter op på størrelseorden med storcenteret Fields, der ligger i hovedstaden. 

- Jeg tror, mantraet i detailhandlen er udvikling eller afvikling. Undersøgelser viser, at hvis vi ikke udvider, så vil vi tabe i Næstved. Det er naturligvis på bekostning af internethandlen, siger Charlotte Schwartzlose til TV ØST. 

Sushi fremfor tøj

Mens mindre butikker har det noget hårdere, trækker de store shoppingcentre kunderne til. Ifølge direktøren i Næstved Storcenter, har shoppingcentrene en tydelig fordel.

- Vi har flere knapper at skrue på. Vi kan overordnet set lægge en strategi for vores udlejning. I mange år har det været interessant med mange tøjbutikker. Nu kigger vi mere på at få flere spisesteder ind, fortæller Charlotte Schwartzlose til TV ØST. 

Det er ifølge direktøren især nethandlen, der presser shoppingcentrene til at fokusere på oplevelser fremfor detailhandel.

Flest tomme butikker i Region Sjælland:

På trods af den lave tomgangsprocent i Næstved Storcenter, så er der faktisk flest tomme butikker i shoppingcentrene i Region Sjælland i forhold til i de andre regioner: 

  • Region Sjælland: 8,5 %
  • Region Syddanmark: 5,7 %
  • Region Hovedstaden: 5,3 %
  • Region Midtjylland: 4,7 %
  • Region Nordjylland: 2,0 %

Kilde: Ejendom Danmark

- Vi trækker folk til ved at kigge på aktiviteter, der skaber et godt miljø og noget hygge i centeret. Vi vil lave en god oplevelse for kunderne. 

Hun er dog overbevist om, at dele af detailhandlen vil bestå i fremtiden. 

- For de fleste kvinder vil det aldrig gå af mode at prøve noget tøj, fortæller centerdirektøren. 


Nyhedsoverblik