Det vi har sammen

Stor utilfredshed med færre tog til Hårlev

I slutningen af august besluttede forretningsudvalget i Region Sjælland nemlig, at toget mellem Køge og Hårlev fra 2020 kun skal køre hver halve time. Foto: Lasse Skovgaard - TV ØST

Regionsrådet har besluttet, at der kun skal køre tog fra Hårlev hver halve time, og det frustrerer byens borgere.

- Gå ikke over sporet, der kommer tog.

Den sætning har man de seneste seks år hørt hvert kvarter på Hårlev Station, når toget til Køge kommer i hverdagene.

Men sådan vil det ikke være i fremtiden. I slutningen af august besluttede forretningsudvalget i Region Sjælland nemlig, at toget mellem Køge og Hårlev fra 2020 kun skal køre hver halve time.

Og den beslutning har sendt en bølge af frustrationer gennem byens borgerforening.

- Det er noget forfærdeligt skrammel. Vi føler faktisk, at det er kommet ovenfra og er blevet trukket ned over hovedet på os. Vi har ikke fået noget at vide om, hvordan det bliver. Så det er derfor, vi slås for det, siger formanden i foreningen, Johnny Andersen.

Jeg har sagt til mig selv, at jeg skal have et kørekort. Nu når togene kommer sjældnere, så skal jeg ikke være afhængig af togene mere

Ditte Christiansen, Karise

Pendlere er utilfredse

Johnny Andersen har fået indsamlet 1.300 underskrifter mod ændringen i køreplanen. Pendlerne i byen er nemlig også stærkt utilfredse.

- Jeg synes, det er rigtig tåbeligt. Både af hensyn til folk, der skal på arbejde, og der hvor der er mange ting, der skal tilpasses, siger Mogens Madsen fra Hårlev.

Planerne har faktisk fået Ditte Christiansen fra Karise til at overveje at finde en anden måde at komme fra A til B.

- Jeg har sagt til mig selv, at jeg skal have et kørekort. Nu når togene kommer sjældnere, så skal jeg ikke være afhængig af togene mere, siger hun.

Beslutningen om at sætte toget i Hårlev i halv-times-drift skyldes, at der skal gå et tog direkte fra Faxe Ladeplads og Rødvig til Roskilde.

- Det, der er udfordringen her, er, at kapaciteten på skinnerne ikke er stor nok til at vi kan beholde kvartersdriften, samtidig med at vi kører med halv-times-drift. Og vi har bedt om at få nogle tekniske beregninger på, om der ligger en løsningsmulighed, som vi kan acceptere, siger borgmester i Stevns Kommune, Mogens Haugaard (Nyt Stevns).

I gennemsnit benytter 3.660 passagerer Østbanen hver dag. 621 af dem stiger på i Hårlev.

Tip os Har du et godt tip?