Det vi har sammen

Stenbæk: Femern-forbindelsen kan ikke overvurderes

Foto: TV ØST

Transportministeren må komme på banen og lægge pres på tyskerne, efter en ny forsinkelse af Femern-forbindelsen. Det mener formanden i Region Sjælland.

En storm af tyske klager har betydet, at den nye Femern-forbindelse bliver forsinket i yderligere et halvt år.

Og det ærgrer regionsrådsformanden i Region Sjælland, Jens Stenbæk (V), som understreger forbindelsens vigtighed for den sydlige del af regionens område.

- Betydningen af Femern-forbindelsen kan ikke overvurderes for vores del af landet. I en årrække vil sænketunnelen skabe global interesse, og den vil samle højt kvalificerede medarbejdere og en række innovative virksomheder på hele Sjælland og Lolland-Falster. Alene byggeriet af tunnelen vil give 55.000 jobs i Femern-regionen. Det her handler om at skabe vækst og arbejdspladser, siger han i en pressemeddelelse.

Kalder ministeren i møde

Derfor opfordrer regionsrådsformanden nu trafikminister Ole Birk Olesen (LA) til at lægge pres på den tyske side af forhandlingsbordet.

- Vi vil i Region Sjælland bede om et hurtigt møde med trafikministeren, så vi kan finde nogle veje til at holde momentum på den danske side i forhold til Femern-projektet. Det værste der kan ske er, at troen på Femern-forbindelsen begynder at vakle hos virksomhederne, siger han.

Har allerede investeret millioner

Forsinkelsen af byggeriet er et problem, blandt andet fordi regionen allerede har investeret mange millioner i at forberede virksomhederne og deres medarbejdere på at kunne deltage i projektet.

- Det er stærkt problematisk for de mange sjællandske virksomheder, som har forberedt sig i årevis på Femern-forbindelsen. I Region Sjælland er vi allerede i startblokkene. Innovationsmiljøerne er bygget op og som region har vi investeret mere end 40 mio, siger Jens Stenbæk og tilføjer:

- Vores uddannelsesinstitutioner har længe været i gang med at uddanne folk til arbejdsopgaverne på Femern-byggeriet. At vi nu får endnu en forsinkelse på projektet er stærkt uheldigt. Vi har behov for, at den danske trafikminister tager denne situation meget alvorligt.

Regionsrådsformanden understreger også, at Femern-forbindelsen vil betyde vækst og arbejdspladser i hele landet – ikke bare i Region Sjælland.

Den nye forsinkelse betyder, at den endelige tidsplan til Femern-forbindelsen først står klar i midten af 2018. Selve byggeriet regnes med at tage mindst otte år, når alle godkendelser er på plads.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App