Det vi har sammen

Speciallæge om farligt stof: - Man koger som et æg

02:56

Misbrugsekspert Henrik Rindom fortæller om virkningerne og konsekvenserne, når man tager ecstasy stoffet MDMA. Han advarer blandt andet mod brugen af det, da det kan have fatale følger.

Speciallæge Henrik Rindom forklarer, hvorfor stoffet MDMA er så farligt, at to unge drenge fra Haslev blev alvorligt syge af at have indtaget stoffet.

- Man koger som et æg. Og det dør man af.

Sådan lyder det fra speciallæge i psykiatri, Henrik Rindom, der i mere end 30 år har beskæftiget sig med misbrug.

Ordene kommer som en forklaring på, hvorfor to unge fra Haslev er kommet alvorligt af sted, efter de i fredags købte og indtog MDMA.

- Hvis man tager for meget MDMA og samtidig danser, så kan man blive fuldstændig overophedet. Temperaturen stiger, man kan få kramper i kæberne. Men det vigtigste er, at man får overophedning, og det kan man faktisk dø af, siger Henrik Rindom.

Er det MDMA, de har indtaget?

Den ene dreng er udskrevet fra hospitalet, imens den anden fortsat er indlagt og er i kunstigt koma. Hans tilstand er alvorlig.

Henrik Rindom forklarer, at stoffet påvirker hjernen, så man sådan set bliver i godt humør af stoffet og dets virkning. 

Læs også To unge blev alvorligt syge af stoffer: Choktilstand på skolen i Haslev

Men hvordan kan det så være, at de to drenge kom så slemt afsted?

- Det er der nok flere grunde til. Men en vigtig grund, som jeg også glæder mig til at få svar på, det er, om det også er MDMA, de har taget? Spørger Henrik Rindom og tilføjer:

- Alt for mange gange tror de, at de ved, hvad det er, de køber - men de ved ikke, hvad det er, de køber.

Tip os Har du et godt tip?