Sparekassen Sjælland får påbud: For mange kunder har "svaghedstegn"

Sparekassen Sjælland-Fyn med hovedsæde i Holbæk har fået tre påbud af Finanstilsynet. Foto: Sparekassen Sjælland-Fyn

Finanstilsynet har givet Sparekassen Sjælland-Fyn tre påbud. Tilsynet påpeger blandt andet, at bankens vækst er baseret på kunder med svaghedstegn.

Sparekassen Sjælland-Fyn udviser en "betydelig risikovillighed". 

Det mener Finanstilsynet, der efter en inspektion af banken i foråret, har udstedt tre påbud. 

For blandt andet er for stor en andel af kunderne i Sparekassen Sjælland-Fyn kunder med, hvad Finanstilsynet kalder "visse svaghedstegn" - vurderet ud fra de kategorier, Finanstilsynet bruger til at vurdere kunderne for at fastlægge bankernes risikoprofiler.

Vores vækst er blandt andet baseret på helt almindelige danskere, som bliver kunder hos os. 

Lars Petersson, administrerende direktør, Sparekassen Sjælland-Fyn

I redegørelsen skriver Finanstilsynet blandt andet, at bankens "udlånsvækst er næsten dobbelt så høj som gennemsnittet for andre mellemstore pengeinstitutter" og at "sparekassens vækst i høj grad er baseret på kunder med visse svaghedstegn. Kun ca. hver tredje nye kunde har normal risiko."

Helt almindelige danskere er kunder

Administrerende direktør for Sparekassen Sjælland-Fyn Lars Petersson forklarer, at bankens kunder er, som danskere er flest.

- Vi er glade for de nye kunder, der kommer til Sparekassen Sjælland-Fyn. Det er for en stor dels vedkommende helt almindelige danske familier, som måske lige har færdiggjort deres uddannelser og nu skal etablere sig med f.eks. det første hus, siger han og fortsætter:

Sådan lyder påbuddene til Sparekassen Sjælland-Fyn:

  • Sparekassen fik påbud om at tilrette sin kreditpolitik, så den mere præcist og målbart udtrykker bankens kreditrisikoprofil.
  • Sparekassen fik et påbud om at revidere praksis og forretningsgange i forbindelse med belåning af fast ejendom.
  • Sparekassen fik påbud om at fastsætte en ramme til styring af kreditspændsrisikoen og til at foretage en vurdering, der sikrer, at kreditspændsrisikoen er dækket i opgørelsen af solvensbehovet.
Læs mere i Finanstilsynets redegørelse.

- Det er danskere uden en formue i ryggen, men som sørger for at betale de afdrag på huset og andet, som er en del af hverdagsudgifterne. Den slags kunder er velkomne i Sparekassen Sjælland-Fyn, og vi er glade for, at de kan være en del af vores vækst, siger Lars Petersson til TV ØST.

Skal ikke bekymre sig

Finanstilsynet nævner i redegørelsen, at banken udviser en betydelig risikovillighed. Den risiko er dog ikke en faktor, som behøver bekymre kunderne i banken, mener Sparekassen Sjælland-Fyns direktør. 

- Bestemt ikke. Som sagt er vores vækst blandt andet baseret på helt almindelige danskere, som bliver kunder hos os. Det er korrekt, at der selvfølgelig en større risiko ved dem som kunder, end hvis det var formuende danskere, vi kun gik efter. Men vi vil gerne have disse kunder, og det er ikke noget man som kunde overhovedet skal bekymre sig om, siger Lars Petersson.

Læs også Ekspert om påbud til bank: Kunderne skal ikke være bekymrede

Han forsikrer også, at banken vil imødekomme påbuddene.

- Vi tager altid Finanstilsynets påbud alvorligt og efterlever dem. Vi har generelt en god dialog med Finanstilsynet, og vi ser det som en del af den daglige drift, at der fra tid til anden er ting, hvor vi - lige som alle andre pengeinstitutter – skal justere ind, når tilsynet ønsker det, siger Lars Petersson.

Om Sparekassen Sjælland-Fyn:

  • Sparekassen Sjælland-Fyn har 49 filialer og 4 erhvervscentre fordelt på Sjælland og Fyn.
  • Har over 156.000 kunder
  • I alt er der 626 medarbejdere i sparekassen
  • Sparekassen Sjælland-Fyn kom ud af 2017 med et historisk overskud på 273 mio. kr.
Kilde: Sparekassen Sjælland-Fyns årsrapport for 2017.

Læs også Sparekassen Sjælland får historisk kæmpeoverskud

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App