Roekampagne er udskudt - men roedyrkerne er ikke helt tilfredse

Sukkergiganten Nordic Sugar har efter tørken udskudt starten på årets roekampagne, men roedyrkerne ville gerne have den skubbet endnu mere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nordic Sugar har netop offentliggjort datoerne for årets roekampagne, som skydes i gang i Nakskov den 25. september og i Nykøbing Falster den 9. oktober. Det er senere end normalt, men ikke helt sent nok, mener Danske Sukkerroedyrkere ifølge Landbrugsavisen.dk.

- På grund af tørken havde vi gerne set, at der var tid til at udnytte udbyttepotentialetet bedre, siger formand for Danske Sukkerroedyrkere. Jørn Dalby.

Roer kan genoptage væksten

Roernes vækst er lige som så mange andre afgrøder påvirket af sommerens tørke, men modsat anden planteavl kan roers vækst godt være indstillet i en periode for så at gå i gang igen, når det har regnet. 

Roer_1.jpg
Læs også
Tørken får virksomhed til at give millionhjælp til roedyrkere
Roer_1.jpg
Læs også
Tørken får virksomhed til at give millionhjælp til roedyrkere

Roer vokser også indtil december, hvis de får lov, og derfor havde producenterne håbet at kunne indhente noget mere af den tabte vækst.

- De har lyttet til os og udskudt starten, men vi ville gerne have begge fabriksstarter (startdatoer for kampagnen, red.) flyttet ind i oktober. Det går jo ud over roedyrkernes indtjening, siger Jørn Dalby til Landbrugsavisen.dk.

 


Nyhedsoverblik