Responstid i 2016: Politiet kom efter 13 minutter

Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi havde i 2016 den tredjedårligste responstid blandt 11 politikredse. Det viser tal fra Rigspolitiet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når borgerne på Lolland, Falster og Sydsjælland ringer 112, tager det i gennemsnit 13,06 minutter, før politiet er fremme. 

Dermed kommer Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi ind på en niendeplads ud af de 11 politkredse, Rigspolitiet har samlet tal ind for i 2016.

- Vi ville selvfølgelig gerne højere op på hitlisten og gøre det endnu bedre, siger Chefpolitiinspektør, Lars Harvest fra Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi.

- Men det er jo hele tiden en balance mellem på den ene side at være til stede ude i vores områder til gavn for borgerne, når de har akut behov for os, og så også på den anden side at sikre os, at vores betjente er fornuftigt beskæftiget det meste af den arbejdsdag, de er på arbejde.

Chefpolitiinspektør: Vores politikreds er geografisk stor

Østjyllands Politikreds har den hurtigste responstid. Her tog det sidste år i gennemsnit 8,43 minutter for politiet at nå frem.

quote Det er lidt nemmere, hvis man har koncentreret sine opgaver i store byområder, hvor man har mange patruljer og mange opgaver.

Chefpolitiinspektør, Lars Harvest, Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi

Ifølge Lars Harvest skal responstiderne ses i lyset af flere ting.

For det første er der kun målt på omkring 3.000 politiopgaver ud af de 50.000 udrykninger, Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politikreds havde sidste år.

- For det andet er vi en geografisk stor politikreds, Vi har nogle områder, hvor der ikke sker så meget så tit, og hvis vi har få patruljer i de områder, og de tilfældigvis er optaget af en opgave, så vil responstiden blive lang, siger Lars Harvest og uddyber:

- Der vil jeg påstå, at det er lidt nemmere, hvis man har koncentreret sine opgaver i store byområder, hvor man har mange patruljer og mange opgaver. Men det er jo en udfordring, vi har haft i alle årene, og det er noget, vi hele tiden forsøger at justere på, så vi bliver bedre.

Ny vagtplan kan måske hjælpe 

Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi indførte en ny patruljeplan pr. 1. marts, som betyder, at betjentene møder mere forskudt af hinanden. 

-Det gør, at vi har en forhåbning om, at vores responstider kan blive lidt bedre, end det, de er i dag, fordi  en model, hvor vi bare sender flere patruljer ud, vil jo gå ud over det arbejde, som de betjente ellers sidder og laver.

Mens Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kom ind på en niendeplads ud af 11 politikredse, så landede Midt- og Vestsjællands Politi på en fjerdeplads med en gennemsnits responstid på 11,27 minutter.

Rihspolitiets liste omfatter ikke Københavns politi, da de har et andet system for registrering af responstider.

 


Nyhedsoverblik