Få overblikket: Regionen vedtog spareplanen - hvad skal der nu ske med busruterne?

Det er nu op til kommunerne at beslutte, om de er klar til at overtage driften af de busruter, som Region Sjælland skal spare på.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politikerne i Region Sjælland vedtog mandag den omdiskuterede spareplan på kollektiv trafik i regionen.

Beslutningen betyder, at otte busruter enten skal nedlægges, afkortes eller have færre afgange fra næste sommer.

I alt skal der spares 16,7 millioner kroner på den offentlige transport i regionen. Og det er ikke gået ubemærket hen.

quote Nu vil man også køre aben videre til kommunerne med busserne, og det agter vi ikke at deltage i.

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester Guldborgsund Kommune

Siden det blev meldt ud, at regionen var nødsaget til at svinge sparekniven på flere busruter, har det fået borgere, borgmestre, rektorer og institutioner på barrikaderne.

Op til kommunerne at overtage driften

Regionsrådet er ansvarlig for driften af busserne indtil sommeren 2019. Derefter vil buslinjerne blive ramt af sparekniven.

Region Sjælland har i den forbindelse tilbudt kommunerne en hjælpende hånd, hvis de ønsker at overtage driften.

Det fortalte formanden for Trafik-, Infrastruktur- og Miljøudvalget i Region Sjælland, Peter Jacobsen (DF), til TV ØST mandag.

Demonstration
Læs også
Gymnasium ånder lettet op: Uundværlig busrute går fri i ny spareplan
Demonstration
Læs også
Gymnasium ånder lettet op: Uundværlig busrute går fri i ny spareplan

- Hvis ruterne skal fortsætte, så er det op til kommunerne at beslutte, om de vil videreføre dem. I regionsrådet har vi egentlig sluppet dem i dag og sagt, at det er dem, vi agter at lukke, sagde han.

- Omvendt har vi også sagt til kommunerne, at hvis de ønsker at køre trafikken videre i 2020, så vil vi gerne betale driften i hele 2019.

Hvad vil kommunerne gøre?

Nu er spørgsmålet så, om de berørte kommuner har i sinde at overtage busruterne. TV ØST har foretaget en rundspørge med borgmestrene i de involverede kommuner.

Find din busrute i boksene nedenfor:

Bus 555/666: Odsherred - Høje Taastrup.

I Odsherred Kommune er det busruterne 555/666, der kører mellem Odsherred og Høje Taastrup, som bliver ramt af sparekniven. Busruterne nedlægges af Region Sjælland, og Odsherred Kommune har afvist at overtage driften af busruterne.

 

Borgmester i Odsherred Kommune, Thomas Adelskov (S), mener nemlig, at det er Region Sjællands ansvar at stå for driften af ruterne, fordi de går på tværs af kommune- og regionsgrænser.

 

- Det har vi ikke mulighed for. Det er ikke interne ruter, men ruter, der krydser flere kommuner og endda og regioner. Jeg synes, det er en fuldstændig forkert beslutning, man har truffet, og jeg har ikke fået en præcis forklaring fra Region Sjælland, siger han.

Busrute 490: Ruds Vedby - Svinninge.

Denne rute vil Region Sjælland fortsat have ansvaret for, den skal dog have færre afgange i fremtiden. Derudover vil der ikke være afgange i aftentimerne eller i weekender.  

 

I Sorø Kommune har man afvist at bruge penge på at fastholde antallet af afgange.

Gert Jørgensen (C), borgmester i Sorø Kommune fortæller, at man ikke har mulighed for at overtage driften.

 

Borgmesteren henviser også til, at man sidste år havde pengepungen fremme for at redde nogle buslinjer, som Region Sjælland vil nedlægge.

 

- Vi er kede af den her reduktion, men vi kan ikke gøre mere. Vi har allerede gjort meget for at sikre bustrafikken i kommunen, siger han.

Busrute 740 Nykøbing F. - Gedser Færgehavn.

Buspendlere på Falster vil fra sommeren 2019 opleve færre afgange med denne rute. Guldborgsund Kommune mener ikke, at det er deres opgave at overtage driften, men er ved at undersøge, hvordan problemet med de færre afgange kan løses på anden vis.

 

Vi agter ikke at gå ind at overtage ruterne, men at gå i dialog med Movia og borgerne, som bruger busruterne, så vi kan få indrettet en køreplan fra 2019, som er mest optimal, siger John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune.

 

Ligesom flere andre borgmestre mener John Brædder, at Region Sjælland tørrer regningen af kommunerne.

 

- Det er en glidebane, som vi i forvejen ser på blandt andet sundhedsområdet, hvor kommunerne skal varetage flere og flere opgaver uden at få tilskud til det. Nu vil man også køre aben videre til kommunerne med busserne, og det agter vi ikke at deltage i. Vi har rigeligt med udfordringer med vores store geografiske landområder i forvejen, så at skulle påtage os en regional opgave, det agter vi ikke, siger han til TV ØST.

Busrute 760: Vordingborg - Sakskøbing

Denne rute krydser både Guldborgsund Kommune og Vordingborg Kommune. Der vil i fremtiden kun være busafgange én gang om morgenen om to gange om eftermiddagen. De to kommuner kigger i øjeblikket på, om det er muligt at samarbejde om at sikre flere afgange til busruten.

 

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune har udtrykt, at han ikke agter at overtage busdriften, da han mener, at det er regionens opgave at varetage de busruter, der krydser forskellige kommuner.

 

- Det er en glidebane, som vi i forvejen ser på blandt andet sundhedsområdet, hvor kommunerne skal varetage flere og flere opgaver uden at få tilskud til det. Nu vil man også køre aben videre til kommunerne med busserne, og det agter vi ikke at deltage i, siger han.

Busrute 460: Korsør - Skælskør - Stigsnæs Havn.

Region Sjælland har besluttet at spare den del af ruten, der kører mellem Skælskør og Korsør. Det er derfor op til Slagelse Kommune at beslutte, om de ønsker at overtage den del af driften fra næste sommer. En beslutning, som ikke er truffet endnu.

Busrute 630R: Næstved - Faxe Syd - Faxe Ladeplads.

Denne rute vil blive afkortet ved Faxe Syd. Det betyder, at bussen ikke længere vil køre til Faxe Ladeplads. Faxe Kommune har gjort mange indsigelser mod besparelserne, og lykkedes også med at få talt regionspoltikerne fra at spare på busrute 263. 

 

Kommunen har endnu ikke besluttet, hvordan man vil håndtere besparelserne. Eli Jacobi Nielsen (DF), Formand for Miljø- og teknikudvalget i Faxe Kommune, er ked af Region Sjællands beslutning, og at kommunen er ved at undersøge, hvordan man kan løse problemet. 

 

- Vi håbede til det sidste, at 630R ville blive bevaret. Nu har vi haft en forståelse af, at hvis det skulle komme hertil, så må vi som kommune iværksætte nogle andre tiltag, så vi undgår at påføre borgerne den her gene. Vi har ikke en plan klar, men vi undersøger det, siger han.

 

Til afkortelsen af busruten, udtaler borgmester i Faxe Kommune, Ole Vive (V):

 

- Jeg har svært ved at forestille mig, at en by af Faxe Ladeplads' størrelse, ikke skal være busbetjent

Natbus 99N: Karise - Køge

Natbusruten mellem Køge og Karise er en busrute, der ifølge Borgmester Ole Vive (V) er nice to have, men ikke need to have. Med andre ord så kan natbussen i højere grad undværes end de andre busruter i kommunen. Natbusruten står til nedlæggelse, hvis ikke kommunen overtager ansvaret for driften, og det er endnu ikke besluttet, om politikerne i Faxe ønsker det.

Busrute 780: Nakskov - Tårs Færgehavn

Det var til stor lettelse, at Region Sjælland valgte at bevare busrute 720R, der kører mellem Maribo – Rødby Færgehavn. Til gengæld bliver linje 780 mellem Maribo og Sakskøbing nedlagt som konsekvens af Region Sjællands spareplaner.

 

Det er endnu uvist, om kommunen vil overtage driften. Formand for Teknik- og miljøudvalg i Lolland Kommune, Gert Mortensen (S), mener ikke, at det er en opgave, som kommunen skal varetage, men fastslår at kommunen undersøger, hvordan man kan løse problemet.

 

- Vi kigger på alternative løsninger, men mener, det er en regional rute, og derfor har vi lavet den aftale med regionen, at de fortsætter driften indtil enden af 2019, siger han.

Har haft en bunden opgave

I går meddelte Peter Jacobsen (DF), formand for Udvalget for Trafik, Klima og Miljø, at Region Sjælland ville være villige til at varetage busdriften i hele 2019, hvis de berørte kommuner havde interesse i at overtage driften.

Det er jo ganske dyrt at drive bus, og kommunerne er også pressede. Er det her ikke bare en måde at skubbe regningen over på kommunerne på?

 
  Foto: Lasse Skovgaard - TV ØST

- Jo, det kan man godt sige. Men vi har haft en bunden opgave i forhold til at finde de her millioner kroner på vores budget, for dem mangler vi på indtægtssiden fra 1. januar. Det, vi har sagt til kommunerne, er, at hvis vi i fællesskab kan finde en løsning til gavn for borgerne, så er vi indstillet på det, sagde Peter Jacobsen til TV ØST mandag.

- Vi er ikke gået målrettet efter, at kommunerne skulle afholde nogen udgifter. Det er mere et spørgsmål om, hvorvidt vi fællesskab kan skabe nogle gode løsninger.


Nyhedsoverblik