Pendlerne på strækningen mellem Kalundborg og København og mellem Nykøbing Falster og København har siden januar levet med en nødkøreplan og med væsentlig færre siddepladser.
Det er lidt irriterende efter en lang arbejdsdag, hvis man skal sidde og vente på toget. Så vil man jo gerne hjem.
I januar opdagede DBS nemlig fejl på ME-lokomotiverne, og det betød, at 33 dobbeltdækkertog måtte tages ud af driften. Det har været til gene for pendlerne blandt andet på Holbæk Station.
- Det er jo ikke rart at være forsinket og ikke at få en plads i toget, siger Mathias Ancher-Jensen, som kører med fra Holbæk flere gange om ugen og ind imellem er taget tidligere afsted hjemmefra for at være sikker på at komme på arbejde til tiden.
Langt fra målsætning
DSB har en målsætning om, at 82,4 procent af kunderne skal nå frem til tiden. I februar var det på Nordvestbanen kun 70,7 procent af kunderne i myldretiden om morgenen - og endnu færre om eftermiddagen - nemlig 64,6 procent, der nåede frem til tiden.
- Om morgenen skal man være hurtig for at komme ind i toget og få en plads, og om eftermiddagen kan der være forsinkelser. Det er lidt irriterende efter en lang arbejdsdag, hvis man skal sidde og vente på toget. Så vil man jo gerne hjem, siger Annika Pedersen fra Holbæk.
Flere rejsende fortæller også til TV ØST, hvordan togene for få uger siden var så propfyldte, at passagererne måtte stille sig på togenes toiletter for at komme med den rigtige afgang.
Alligevel tager passagererne på Holbæk Station problemerne med ophøjet ro.
- Ja, der har været lidt fyldt, men jeg tager det stille og roligt. Fremad det skal vi jo nok komme, siger Tina Jørgensen.
Hos DSB er man opmærksom på de problemstillinger, som pendlerne er stødt på den seneste tid.
- Vi er godt klar over, at vi trækker voldsomme veksler på vores pendlere og vores kunder, og derfor er vi jo også kede af den her situation. Vi er lige så frustrerede, som de er, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Otte af de 33 lokomotiver er på nuværende tidspunkt sat ind i driften igen. DSB forventer at kunne køre efter næsten normal køreplan på Syd- og Nordvestbanen umiddelbart efter påske.