Det vi har sammen

Plejepersonale reagerede ikke på alarmopkald

Arkivfoto.

I samarbejde med tv2.dk

Skleroseramte Tina Horn er en af de plejekrævende borgere i Lolland Kommune, som har klaget over det private firma Pleje Plus.

Tina Horn sover med sin alarmknap på brystet.

Hun sidder i rullestol, er hårdt ramt af sygdommen sklerose og skal let kunne slå alarm, hvis hendes rystelser tager over, og kroppen går i krampe. Tina Horn har flere gange ført hånden til brystet og trykket alarm.

Og flere gange har hun ventet forgæves.

- Man er jo magtesløs. Man kan ikke røre sig, når man får kramper, og ens ben ligger helt forkert. Men så er jeg nødt til at blive liggende på den måde, når de ikke kommer, og forsøge at sove igen, siger Tina Horn til TV 2.

Fra hjemmet i Horslunde har hun og manden Knud klaget over det private plejefirma Pleje Plus, som siden juni 2016 har leveret hjemmepleje i Lolland Kommune. De fortæller til TV 2, at de har klaget til kommunen over, at plejen ikke dukker op til tiden - og direkte til firmaet over, at der ikke er blevet reageret på nødkald.

Derudover har de generelt flere dårlige oplevelser med, at plejepersonalet har for travlt - og Tina og Knud Horn er langt fra de eneste, som er kritiske. 

Læs også Kritik mod PlejePlus: Fik intet bad i tre måneder

 

Den gule lampe er tændt

På otte måneder har Lolland Kommune modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager. 

Det er utilfredshed med alt fra manglende rengøring og bad til medicin, som ikke er blevet givet.

 

Afføringen bliver faktisk malet op ad ryggen på hende

Knud Horn, pårørende

Lolland Kommune har undersøgt alle klager og har ikke fundet belæg for, at Pleje Plus har brudt deres kontrakt. Ifølge viceborgmester Henrik Høgh (V) har man "skærpet opmærksomheden" på, om der bliver leveret en ordentlig service - og den "gule lampe" er tændt.  

I færre end ti tilfælde skal et eksternt tilsyn nu afgøre, hvorvidt der er tale om kontraktbrud.

Direktør hos Pleje Plus, Lena Løve Jensen, ikke ønsker at stille op til interview før søndag aften.

Tørrede afføring op med håndklæde

Hos Tina og Knud Horn er svigtende alarmopkald imidlertid ikke det eneste sted, hvor Pleje Plus forsømmer deres pligter.

En plejehjælper skulle skifte bleen på Tina Horn, men endte med at tørre afføringen op ad hendes ryg.

- Hun tager en håndklæde og kører det op af ryggen på hende for at fjerne de sidste rester. Afføringen bliver faktisk malet op ad ryggen på hende, siger Knud Horn.

Ifølge den 83-årige pensionist var plejehjælperen så stresset, at hun lod tingene være og gik. Tilbage på trægulvet lå håndklæder med afføring og den fyldte affaldspose, som ikke var blevet lukket.

- Jeg måtte i gang med det helt store. Det er jo ydmygende for Tina og mig. Men mest for Tina er det ydmygende, at hendes ægtemand skal sørge for, at hun blive rengjort.

Parret bebrejder ledelsen, at deres medarbejdere virker stressede.

Pinligt og nedværdigende

Tina Horn ville gerne slippe for, at hendes mand skulle opleve hende på den måde. Hun synes, at det er pinligt og nedværdigende.

- Intimiteten ryger fuldstændig, men det er jeg vant til efterhånden. Jeg kan jo ikke se, hvad der foregik bagved mig den dag, siger hun.

Tina Horn er betænkelig over at skifte det private firma Pleje Plus ud med et kommunalt tilbud, da de risikerer at få en større udskiftning i, hvilken plejer som dagligt kommer og hjælper i huset i Horslunde.

Siden Pleje Plus overtog den private hjemmepleje i Lolland Kommune er antallet af brugere svundet. På blot otte måneder er 52 af de 456 borgere, som har hjemmepleje hos Pleje Plus, skiftet til et kommunalt drevet plejetilbud, oplyser Lolland Kommune, mens ti borgere i samme periode er skiftet fra et kommunalt tilbud til Pleje Plus.

Pleje Plus er blevet kontaktet omkring kritikken i denne artikel. De vil dog først kommentere sagen søndag aften.

 

 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App