Nu hæves fartgrænsen permanent på flere landeveje - få overblikket her

Fartgrænsen bliver permanent hævet fra 80 til 90 km/t på udvalgte strækninger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Færre ulykker er bare én af grundene til, at du nu må trykke en smule hårdere på speederen på udvalgte landevejsstrækninger. 

Regeringens forsøgsordning med højere hastighed på omkring 100 kilometer hovedveje bliver nu permanent. Det betyder, at fartgrænsen bliver hævet fra 80 til 90 km/t på i alt 18 strækninger i landet.

Det fortæller Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, som glæder sig over tiltaget: 

- Det, at fartgrænserne bliver afpasset de konkrete forhold, er med til at styrke trafiksikkerheden, siger han og henviser til den evalueringsrapport, som Vejdirektoratet har udformet i forbindelse med forsøgsordningen. 

Trafikanterne kører i forvejen hurtigere end den skiltede hastighed

Forsøgsordningen trådte i kraft i 2011, og her blev der særligt lagt vægt på at udvælge veje, hvor trafikanterne i forvejen kørte hurtigere end den skiltede hastighed, og hvor der skete få ulykker inden forsøgets start. 

PÅ DISSE STRÆKNINGER I VORES OMRÅDE MÅ DU NU KØRE 90 KM/T 

  • Rute 22 ved Næstved Omfartsvej Vest: Cirka 3 km
  • Rute E55 mellem Nykøbing F. og Gedser: Cirka 7 km

Og det er resultaterne af forsøget, som nu har ført til den permanente ordning. Rapporten konkluderer, at der er sket et yderligere fald i antallet af ulykker, mens det viser sig, at den gennemsnitslige hastighed kun er steget med 0,2 km/t - og det til trods for, at billisterne nu må køre 10 km/t hurtigere. 

Ordningen giver med andre ord en større frihed på landevejene, mener Kristian Pihl Lorentzen. Han håber derfor på, at det med tiden bliver muligt at indføre lignende tiltag andre steder i landet.

- Relevante fartgrænser, der er lavet ud fra de konkrete forhold på vejene, bidrager til at styrke den generelle respekt for fartgrænserne - og styrker dermed trafikmoralen. Der er også steder, hvor det er en god idé at skilte ned. For eksempel inde i byer, hvor du har en børnehave eller en skole, siger han. 

Rute 21
Læs også
Hvor hurtigt må man køre? Skilterod i fartgrænsen på Rute 21
Rute 21
Læs også
Hvor hurtigt må man køre? Skilterod i fartgrænsen på Rute 21

Nyhedsoverblik