Mor til skoleelev i Vordingborg: Hun bliver ikke så dygtig, som hun kunne

Sigrid Geneser går på Vordingborgs største folkeskole. Men hun har i øjeblikket så mange vikartimer, at hendes mor er bekymret for det faglige niveau. En uge havde hun vikar i 27 ud af 30 lektioner. Foto: TV 2

I samarbejde med tv2.dk

Der er betydelig forskel på, hvor gode kommunerne er til at løfte elevernes faglige niveau. Det viser en ny analyse.

10-årige Sigrid Geneser går i 5. klasse på den største folkeskole i Vordingborg Kommune, Gåsetårnsskolen.

Den seneste tid har størstedelen af hendes timer i skolen været vikartimer. 

- Det kan være sjovt en gang imellem, når man har vikar. Men det er bare ikke sjovt, når det er hver dag, siger Sigrid Geneser til TV 2. 

Hun er en ret kvik pige, men hun har på ingen måde lært det, hun kunne, hvis det havde været optimal undervisning

Jannie Klitgaard Thestrup Geneser

For nyligt havde hun eksempelvis en skoleuge, hvor der var vikar i 27 ud af 30 lektioner. Det får Sigrid Genesers mor til at frygte, at det går ud over det faglige niveau. 

- Hun er en ret kvik pige, men hun har på ingen måde lært det, hun kunne, hvis det havde været optimal undervisning, og det er meget frustrerende, siger Jannie Klitgaard Thestrup Geneser. 

Betydelig forskel på kommunernes faglige niveau

Netop Vordingborg Kommune er sammen med kommuner som Faxe, Gentofte og Lolland nogle af de kommuner, der er dårligst til at løfte elevernes faglige niveau, når der samtidig tages højde for deres sociale baggrund. Det viser en ny rapport fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Den viser, at en gennemsnitlig elev i Vordingborg opnår 6,4 i karaktergennemsnit. Men havde den samme elev gået på eksempelvis en skole i Kolding Kommune, så havde karaktergennemsnittet i stedet været 7,2.

På kortet her kan man se, hvordan de enkelte kommuner klarer sig, når det kommer til at løfte det faglige niveau hos eleverne, udfra hvad man kunne forvente, når man tager deres sociale baggrund i betragtning. Foto: TV 2 Grafik

Det er en forskel, der kan have konsekvenser for eleverne, mener en ekspert. 

- Eleverne kommer ud med forskellige forudsætninger for at komme videre til ungdomsuddannelserne, hvor karakterer har en stigende betydning. Så det kan få stor betydning for eleverne i deres videre færd gennem livet, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College. 

Størstedelen af skolerne er 'under middel'

I rapporten kategoriseres skolerne som under middel, middel og over middel alt efter, hvor gode de er til at påvirke elevernes karakterniveau positivt.

Læs også Bekymret mor konfronterer byrådspolitiker med skoleproblemer

I Vordingborg placeres 71 procent af kommunens skoler under middel, og det ærgrer borgmesteren. 

- Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med, og jeg er skuffet over det. Men der er også bred enighed i vores kommunalbestyrelse om at prioritere området højt, siger Michael Seiding Larsen (V).  

Centralt tema i valgkampen

Folkeskoleområdet i Vordingborg - og særligt Sigrid Genesers skole - er blevet et centralt tema i den kommunale valgkamp i Vordingborg.

Det er der god grund til, mener Sigrid Genesers mor.

- I de ti år vi har været forældre på skolen, har vi set en markant ændring i elevtallet, og i de udfordringer der er i forhold til børn med andre behov. Samtidig har der været stor udskiftning af lærere og ledere, fortæller Jannie Geneser. 

Men kommunens borgmester forsikrer, der er fokus på situationen i byrådet. 

Læs også Alt kan ske i præsidentvalget på Sydsjælland

- Skoleområdet har været udfordret på grund af reformen. Det er nogle dønninger, der er ved at lægge sig, siger Michael Seiding Larsen (V).

Men andre kommuner har jo også indført en skolereform?

- Ja, det er korrekt. Men vi har måske ikke været gode nok til at gribe den. Det er vi bevidste om nu, og det vil vi gøre fremadrettet.

Tip os Har du et godt tip?

I samarbejde med tv2.dk