Æggiganten Danæg er blevet idømt en bøde på 20.000 kroner for at vildlede forbrugerne på deres hjemmeside.
Det skriver Fødevarestyrelsen i en kontrolrapport.
Producenten har i produktbeskrivelserne til deres æg antydet, at de har særlige helbredsmæssige egenskaber - såsom at bekæmpe infektioner. Og det er ikke tilladt.
- Fødevareinformation må ikke tillægge en fødevare egenskaber vedrørende forebyggelse, behandling og helbredelse af en menneskelig sygdom eller give indtryk af sådanne egenskaber, fastslår Fødevarestyrelsen i rapporten.
Ingen godkendt dokumentation
Det er stort set almindelige æg. Og det er også helt fint, men man får fornemmelsen af, at det er noget specielt
Teksten fremgik ved alle Danægs æg og lød blandt andet som følgende:
- Protein er vigtige for at opbygge og vedligeholde kroppens celler og opretholde et sundt stofskifte, som giver energi og hjælper kroppen med at bekæmpe infektioner.
Det kaldes en sundhedsanprisning og er kun tilladt at benytte sig af, hvis der kan fremvises godkendt dokumentation, hvilket ikke var tilfældet.
Det fremgår af rapporten, at virksomheden selv gik ind og fjernede teksten under kontrollen, der blev foretaget på baggrund af en anonym forbrugerklage. Danæg har ikke selv ønsket at udtale sig til TV 2.
Ville føle sig snydt
Et af de æg, hvor teksten fremgik, er den forholdsvis nye variant, der går under navnet 'Fitnessæg'. De er tidligere blevet kritiseret for at være vildledende.
Da de kom på markedet tilbage i juli forhørte TV 2 sig hos sundheds- og træningsekspert Henrik Duer for at få en vurdering af de nye æg i den lyserøde bakke.
- Det er stort set almindelige æg. Og det er også helt fint, men man får fornemmelsen af, at det er noget specielt, sagde han.
Det, der adskiller fitnessæggene fra almindelige æg, er 0,7 gram omega-3 per 100 gram. Og det er ikke noget, der vil have en effekt på folks træning, forklarede eksperten.
- Jeg vil tværtimod føle mig snydt, nu når de også koster mere.
En relancering af ægget
Da TV 2 i samme omgang forholdt dem kritikken, mente Danæg ikke selv, at deres 'Fitnessæg' snød forbrugerne, fordi æg generelt er et godt supplement til træningen, lød det.
Den nye indpakning skulle blot være med til at relancere ægget som fødevare, forklarede salgs- og marketingsdirektør hos Danæg Mette Due Andersen i den forbindelse.
- Nogle gange er man nødt til at gøre noget anderledes. Hvis du satte et mærkat på de æggebakker, der allerede var på hylderne, så var der ikke nogen, der ville lægge mærke til det, sagde hun.
Ægproducenten ville gerne væk fra en forestilling om, at æg kun er til bagværk, men kan indgå som en del af en diæt og en aktiv livsstil. Og det skulle navnet understrege, var forklaringen.
Er de bedre at spise end almindelige æg, når man træner?
- Nej, ikke nødvendigvis. Alle æg kan i princippet det samme, lød svaret fra salgs- og marketingsdirektøren.
Stopper forhandling
Samme kritik har Ekstra Bladet for nyligt fremlagt for dagligvarekoncernen Dagrofa, der blandt andet står bag Meny, som forhandler 'Fitnessæg'.
Det har resulteret i, at koncernen nu stopper indkøbet af dem.
- Jeg er enig i kritikken af markedsføringen af æggene, og derfor har vi meddelt Danæg, at vi fra dags dato ikke køber flere. Længere er den ikke, uddyber kvaltitetschef Karin Frøidt overfor Ekstra Bladet.