Overlæge efter indførelse af sundhedsplatform: - Jeg oplever frustrationer hver dag

Foto: Lasse Skovgaard

Når to regioner har forskellige it-platforme, giver det problemer. En overlæge på Nykøbing Falster Sygehus er tæt på at give op.

Massevis af patienter fra sjællandske sygehuse sendes indimellem til undersøgelser i Odense. Men Region Syddanmark og Region Sjælland har valgt to forskellige it-platforme, som giver udfordringer, når systemerne skal tale sammen.

En overlæge fra Nykøbing Falster Sygehus, der tidligere har kritiseret Sundhedsplatformen, mærker også i hans daglige arbejde, at de to systemer ikke taler sammen.

Sundhedsplatformen er kompliceret, ulogisk og sløver arbejdet. Det er en stor tidsrøver i en presset hverdag. Nu har det system snart kørt i to år, og det er bare op ad bakke

Michael Halder, overlæge på Medicinsk Afdeling, Nykøbing Falster Sygehus

- Jeg lægger mærke til det, når vi har patientforløb. For eksempel sender Slagelse en del patienter til forskellige undersøgelse i Odense, og det kan jeg slet ikke se i Sundhedsplatformen. Det gamle system tillader, at jeg kan se, hvad Vejle eller Odense skriver, men det kan jeg ikke se i Sundhedsplatformen, siger Michael Halder, der er overlæge på Medicinsk Afdeling.

Læs også To forskellige sundhedsplatforme giver problemer

Han mener, at systemet fungerer uhensigtsmæssigt, og at når sundhedspersonalet bliver pålagt at arbejde med et arbejdsredskab, der er så vigtigt, men af "ringe kvalitet", så lider arbejdet under det.

- Jeg har nu dagligt arbejdet med det system i knap et halvt år. Og jeg oplever frustrationer hver dag. Jeg kan ikke se nogle forbedringer, siger Michael Halder.

Fra USA til Danmark

Region Syddanmark har for nylig valgt et system fra det danske IT-firma Systematic, mens Region Sjælland bruger sundhedsplatformen fra amerikanske Epic.

- Sundhedsplatformen er kompliceret, ulogisk og sløver arbejdet. Det er en stor tidsrøver i en presset hverdag. Nu har det system snart kørt i to år, og det er bare op ad bakke, siger Michael Halder.

Det er måske et godt system til at forvalte patienter, men det er ikke det, vi er ansatte til. Vi er ansatte til at behandle patienter, og systemet tager faktisk meget mere tid fra patientarbejdet

Michael Halder, overlæge på Medicinsk Afdeling, Nykøbing Falster Sygehus

Ifølge lægen passer det amerikanske dokumentationssystem ikke til den danske virkelighed.

- Kravet til dokumentation er større i USA, fordi der er flere retssager inden for sundhedsvæsenet. De amerikanske specialister kommer med helt andre briller og kigger på problemerne. Jeg synes, problemet er, at vi ikke har hentet løsningen i egne rækker, men at vi skal hente hjælp udefra for at løse et problem, som vi kun har, fordi vi har systemet udefra, siger Michael Halder.

- Det er måske et godt system til at forvalte patienter, men det er ikke det, vi er ansat til. Vi er ansat til at behandle patienter, og systemet tager faktisk meget mere tid fra patientarbejdet. Det er et kæmpe problem, når man i forvejen har alt for lidt tid til patienterne.

Læs også Overlæger i Holbæk bakker op: Vi er bekymrede for patientsikkerheden

Tæt på at sige op

Nu har Sundhedsplatformen fra det amerikanske Epic kostet så mange frustrationer for overlægen fra Nykøbing Sygehus, at han er tæt på at sige op.

- Det system er så dårligt og uhensigtsmæssigt, at det for mig er så frustrerende, at jeg ikke engang har lyst til at arbejde mere. Man bliver bebrejdet for ikke at være omstillingsparate. Men det er ikke et spørgsmål om, at jeg skal tilpasse mig. Vi skal ikke tilpasse os, hvad som helst, siger overlæge Michael Halder.

Læs også Koncerndirektør erkender problemet: - Vi arbejder intensivt på at forbedre it-systemet

Han oplever ikke, at systemet støtter ham i en travl hverdag, men at det tværtimod tager tiden fra patientarbejdet.

- Det går i den forkerte retning. I stedet for at forbedre patientkontakten, bliver man optaget af et system, som kræver en tilpasning i stedet for at systemet støtter mig.

Også medicinmodullet i systemet volder overlægen problemer i hans daglige arbejde.

- Det er så vigtigt, at man har en sikkerhed omkring, hvilke præparater, der bliver givet, og hvem der har ordineret. Det er så uoverskueligt i forhold til det gamle system, som set i bakspejlet var mere overskueligt, siger Michael Halder.

Læs også "Det kan være et problem for dem, der ikke kan huske, hvilken medicin de skal have"

Grædende medarbejdere er ikke i statistikkerne

Ifølge overlægen vanskeliggør det nye IT-system også samarbejdet mellem de forskellige faggrupper.

Personaleproblemet bliver til et patientproblem. Når jeg har travlt og er for optaget af systemet, lider min omhu og omsorg for patienterne

Michael Halder, overlæge på Medicinsk Afdeling, Nykøbing Falster Sygehus

- Alle er optaget af dokumentation, og har ikke tid til at tale sammen. Det er ellers det, som tæller, når man har med mennesker at gøre. Systemet er så uoverskueligt, at det kan være svært at finde frem til andres vurderinger, og når man ikke mere taler sammen direkte, så går vigtige budskaber og informationer tabt.

Ifølge Michael Halder har Sundhedsplatformen medført, at kollegaerne er stærkt frustrerede, og at nogle sygeplejersker indimellem græder.

- Men det dukker ikke op i statistikker. Det er svært at måle. Når forvaltningsmenneskerne kommer med deres tal på, hvor mange penge man kan spare, forholder de sig til målbare værdier. Men frustrationer, langtidssygmeldinger, utryghed og mangel på tid kommer ikke frem i tal, siger Michael Halder.

I sidste ende forringer det, ifølge overlægen, kvaliteten af behandlingen for den enkelte patient.

- Personaleproblemet bliver til et patientproblem. Når jeg har travlt og er for optaget af systemet, lider min omhu og omsorg for patienterne. Det afspejler sig i min arbejdsglæde og kvalitet, og det kommer patienten til at mærke, siger Michael Halder.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App