Øboere lider under dårligt billetsystem

Beboerne på Sejerø har mistet tålmodigheden med færgens billetsystem. De mener, at politikerne helt bør skrotte systemet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er simpelthen en skandale.

Sådan lyder vognmand Lars Møller Christensens dom over Sejerøfærgens billetsystem.

Det nye billetsystem blev indført i januar 2017, men stik imod intentionen har det gjort det sværere at købe billet til færgen.

- Det kræver næsten den store studentereksamen at booke en billet, det er meget bøvlet og besværligt, siger Lars Møller Christensen, og han bakkes op af Klaus Perkild, der ejer Sejerø Multiservice og står for at arrangere turistaktiviteter på øen. 

Læs også
Sejerø får "ny" attraktion: Realdania køber sjælden gård fra 1873
Læs også
Sejerø får "ny" attraktion: Realdania køber sjælden gård fra 1873

- Det har sin egen gang, der har været mange problemer med det lige fra start, og godt nok er det blevet lidt bedre, men det kører stadig ikke helt, som det skal, fastslår han.

Talrige og vedvarende problemer

De beskriver, at der både er problemer med at booke billet online, at personalet på færgen ikke kan finde bookingerne eller scanne billetten, og at systemet til tider bryder helt sammen. I påsken måtte Sejerøfærgen endda helt opgive at billettere passagerne, fordi der opstod problemer ved omstillingen af computerne til sommertid.

Overfartsleder på Sejerøfærgen Rune Karstoft Nilsson erkender, at billetsystemet ikke fungerer, som det burde.

- Der har været meget store indkøringsproblemer, og vi oplever også stadig udfordringer både på kundesiden og administrationssiden, og det er problemer, vi tager os af, når vi oplever dem i samarbejde med vores leverandør, der har leveret det her system, siger han.

Men nu har beboerne på øen fået nok, de tror ikke længere på, at det nye billetsystem vil komme til at fungere optimalt, og de mener, kommunalpolitikerne bør skrotte systemet og finde et andet.

- Nu har vi haft det her billetsystem i halvandet år, og der er stadig en masse bøvl. Jeg tror ikke på, det nogensinde bliver godt, siger Lars Møller Christensen.

Politisk udvalg kender til problematikken

Hanne Olesen (S), næstformand i teknik- og miljøudvalget i Kalundborg Kommune, kan godt forstå beboernes frustration.

150717_Sejero_SIBA.jpg
Læs også
Utilfreds med kystsikringen på Sejerø
150717_Sejero_SIBA.jpg
Læs også
Utilfreds med kystsikringen på Sejerø

- Jeg kan godt forstå, at borgerne er ved at være rigtigt grundigt trætte af det, for der har været store omvæltninger og mange gener ved det, siger hun.

Oprindeligt havde udvalget sat en deadline den 1. februar i år. Hvis billetsystemet ikke fungerede der, ville det blive skrottet.

Men udvalget besluttede at give systemet en chance til, og deadline er nu rykket til efter sommerferien.

- Her vil vi få en analyse af de seneste måneder, og så må vi jo tage stilling til, om systemet skal skrottes. Men noget tyder på, at det bliver svært at få det til at fungere, og så må vi jo ind og finde et andet system, fastslår Hanne Olesen.

Den melding vækker glæde på Sejerø.

- Det vil da være dejligt, hvis systemet bliver skrottet. Jeg er glad for, det lader til, at udvalget endelig er vågnet op, siger Lars Møller Christensen.


Nyhedsoverblik