Nyt elevinitiativ: 15-årig kæmper for kortere skoledage

15-årige Mathias Bach Frederiksen fra Næstved har stiftet en ny organisation ved navn De Danske Folkeskoleelever. Han kæmper for kortere skoledage.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efterskoleelev Mathias Bach Frederiksen fra Næstved har stiftet sin egen organisation, som han har givet navnet De Danske Folkeskoleelever. 

Den nye skolereform var en af de primære grunde til, at han valgte at tage 9. klasse på Høng Efterskole.

Han har valgt at stifte den nye organisation, da han mener, at de danske folkeskoleelever føler sig oversete i den politiske debat.

quote Der er utroligt mange danske folkeskoleelever, der er trætte af den nye reform, og de føler ikke, at de bliver lyttet til af politikerne

Mathias Bach Frederiksen, stifter af De Danske Folkeskoleelever

- Der er utroligt mange danske folkeskoleelever, der er trætte af den nye reform, og de føler ikke, at de bliver lyttet til af politikerne, og derfor valgte jeg at starte organisationen op, siger Mathias Bach Frederiksen til TV ØST.

Tidligere medlem af Danske Skoleelever

Mathias Bach Frederiksen har tidligere været medlem af organisationen Danske Skoleelever, som han valgte at trække sig fra, da han fandt det problematisk, at organisationen støttes af staten.

- Ens holdning bliver ikke brugt til noget. For hvis ens organisation går imod staten, vil staten ikke betale et bidrag til organisationen længere, siger Mathias Bach Frederiksen.

Men det er Oscar Fertin, formanden for Danske Skoleelever Region Sjælland, bestemt ikke enig i.

- Sådan er det absolut ikke. Regeringen har ikke noget at skulle have sagt. Det er eleverne, der bestemmer - det er elevdemokrati, siger Oscar Fertin til TV ØST.

Fokusér på andre områder

I stedet for at fokusere på at gøre skoledagen kortere, mener formand Oscar Fertin i stedet, at der bør sættes fokus på andre områder.

- Der er virkelig mange ideer, som vil gøre folkeskolen meget mere spændende og meget mere varieret. Der er blandt andet 45 minutters bevægelse og understøttende undervisning, som endnu ikke er blevet implementeret ordentligt, siger Oscar Fertin.

Dét mener eleverne

TV ØST spurgte nogle af eleverne fra 9.x på Høngskolen i Høng, og der mener størstedelen at nogle af dagene er lidt for lange. Men de ved, hvad der vil gøre skoledagen mere spændende, og der peger de på flere aktiviteter og mere motion.

- Det ville betyde, at man ikke bare sidder på en stol med en bog, men at man kommer ud fra klasselokalet og laver noget socialt og aktivt, så man ikke bliver så træt i hovedet, siger 15-årige Fie Fobian fra 9.x på Høngskolen.

Hårdt sidst på dagen

En anden elev siger, at det især er hårdt sidst på dagen.

- I morgen har vi fri klokken 13:35, og det er de dage, hvor man bliver helt bombet i hovedet til sidst, siger Christoffer Thage.

En rapport, som Det Nationale Forskningscenter for velfærd har lavet, viser, at 82 procent af danske skoleelever synes, at skoledagen er lidt for lang eller for lang.


Nyhedsoverblik