Nye tal viser store problemer hos DSB: Flere end hver anden rejsende er forsinket

Flere end hver anden passager er forsinket på de store myldretids-togture til København, viser nye tal. DSB beklager problemerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere end hver anden rejsende med Kalundborg-toget til København med ankomst omkring klokken 08.00 om morgenen er i marts måned forsinket.

Det viser en række tal over rettidige tog og forsinkelser, som DSB har udleveret til TV ØST.

Tallene viser, at mens hovedparten af afgangene faktisk har en meget høj rettighed, så er især myldretidsafgangene hårdt ramt af forsinkelser og har en rettidighed, der betyder at omkring hver anden passager ankommer til tiden. Tallene er opgjort pr. 20. marts 2018.

quote Vi er rigtig kede af de her tal. Det er noget, som vi har særlig stor opmærksom på

Tony Bispeskov, pressechef DSB

- Det tal i sig selv er ikke godt nok. Når vi opgør regnestykket, så er det hen over en måned, og så vil tallet normalt se noget pænere ud. Så vil otte ud af ti være fremme til tiden. Men der er klart nogen tidspunkter, hvor noget stikker i øjnene, siger DSBs informationschef Tony Bispeskov til TV ØST.

Normalt opgør DSB tallene over længere tidsperioder – og det betyder, at rettidigheden i de enkelte afgange lettere forsinkelser ind i gennemsnittet. 

tog5.jpg
Læs også
Se billederne af de overfyldte tog: - Vi føler os som gidsler
tog5.jpg
Læs også
Se billederne af de overfyldte tog: - Vi føler os som gidsler

I tallene, som DSB har udleveret til TV ØST, fremgår det, at især banen mellem Kalundborg og København er hårdt ramt af forsinkelser. Forsinkelser der betyder, at kun 44 procent af passagererne er fremme til tiden med deres tog i timen med ankomst i timen mellem 08.00 og 09.00.

- Vi er rigtig kede af de her tal. Det er noget, som vi har særlig stor opmærksomhed på. Det er vigtigt for os, at kunderne på alle tider af døgnet kommer frem til tiden – men det er særligt vigtigt i myldretiden, og særlig vigtigt i morgenmyldretiden, hvor mange skal på arbejde eller i skole på et bestemt tidspunkt, siger Tony Bispeskov. 

magnus_heunicke.jpg
Læs også
Magnus Heunicke om kritisk togdrift: Man er nødt til at sætte alle midler ind
magnus_heunicke.jpg
Læs også
Magnus Heunicke om kritisk togdrift: Man er nødt til at sætte alle midler ind

Problematisk periode

Tallene fra marts i år stammer fra den periode, hvor DSBs ME-lokomotiver har været taget ud af drift på grund af sikkerhedsproblemer. Men selvom der er tale om en helt særlig situation, så viser tallene en mere alvorlig situation i marts end i februar, hvor problemet ellers også var gældende – et problem, der er på linje med tallene sidste år.

Fælles for perioderne er det dog ifølge DSB, at der har været signalproblemer, der har ramt mange togs rettidighed.

Opgørelsen fra DSB viser, at togdriften starter med meget høj rettidighed på de første afgange om morgenen – men viser også, at der i løbet af afgangene opbygges stadig større forsinkelser.

- Myldretiden er et tidspunkt, hvor togdriften er sårbar. Der er rigtig mange passagerer, der skal afsted – og det tager måske lidt længere tid at komme ind og ud af dørene. Der er samtidig rigtig mange tog ude at køre, og de tog skal køre meget præcist efter hinaden, specielt når de nærmer sig København, hvor der er tæt trafik på skinnerne. Og det kan nogle gange gå galt, siger Tony Bispeskov. 

carsten_ramussen_borgemster.jpg
Læs også
Borgmester tilslutter sig kritik af DSB: Situationen er ikke holdbar
carsten_ramussen_borgemster.jpg
Læs også
Borgmester tilslutter sig kritik af DSB: Situationen er ikke holdbar

Også problemer fra Rødby

Ligesom forbindelsen mellem Kalundborg og København er hårdt mærket på antallet af rettidige passagerer er antallet af passagerer på forbindelsen mellem Rødby og København.

Problemerne på denne togforbindelse er ikke så slemme som til København – men også her er togene med ankomst i timen mellem 08.00 og 09.00 nede på kun lige akkurat at aflevere halvdelen af passagererne til tiden.

Kun 54 procent af passagererne er således kommet frem til det forventede tidspunkt, fremgår det af DSBs tal.

Ifølge Tony Bispeskov, så vil passagererne efter påske opleve større rettidighed, da så mange ME-lokomotiver nu er tilbage fra reparation og kan indgå i normal drift igen. 

Herunder kan du se en grafik over forsinkelserne.

Pendlere
Læs også
Pendlere raser over DSB: Vi kan ikke holde til det længere
Pendlere
Læs også
Pendlere raser over DSB: Vi kan ikke holde til det længere

 

 


Nyhedsoverblik