Det vi har sammen

Ny bog: Danske civilingeniører fra Maribo sætter historisk aftryk

Svend Buhelts historie er en del af inspirationen til en ny bog, skrevet af forfatter og journalist Morten Handsted.

Danske ingeniører fra Maribo havde en stor andel i konstruktionen af den 79 år gamle Transiranske Jernbane. Det sætter en ny bog fokus på.

Brødrene Prip Buhelts far var ikke hvem som helst.

Udover at Svend Buhelt blev 102 år gammel, var han også en af de borgere fra vores region, der efterlod sig et stort historisk aftryk.

- Han rejste sammen med to andre fra Maribo, hvor de arbejdede som civilingeniører, og drog til Iran for at være med til at konstruere den Transiranske Jernbane, fortæller sønnen Søren Prip Buhelt fra Ringsted.

Svend Buhelts historie er en del af inspirationen til en ny bog, skrevet af forfatter og journalist Morten Handsted.

Inspirationen til bogen kom fra en rejse med den omtalte jernbane.

- Jeg fandt ud af, at der er flere bånd mellem Danmark og Iran, end jeg lige havde troet. Især historien om de danske ingeniører er interessant, siger Morten Handsted.

Jeg fandt ud af, at der er flere bånd mellem Danmark og Iran, end jeg lige havde troet. Især historien om de danske ingeniører er interessant

Morten Handsted, forfatter

Havde erfaring med jernbanebyggeri

Det var egentlig et held, at jernbanebyggeriet landede på danske hænder, da opgaven oprindeligt var tysk og engelsk. Men uoverensstemmelser gjorde, at samarbejdet stoppede, og da danskerne havde erfaring med at bygge jernbaner i Tyrkiet, gik opgaven til dem.

- I virkeligheden var det jo en kæmpe kontrast til det flade Maribo, som ingeniørerne kom fra. De skulle lave komplicerede jernbanestrækninger op og ned ad bjergsider, så i dag betegner man faktisk byggeriet i det gamle Persien, som en af dansk erhvervshistories kronjuveler, fortæller forfatteren.

Jernbanen fik også en helt anden dimension, som man nok ikke havde forestillet sig ved byggeriets start i 1933.

Den Transiranske Jernbane var et afgørende knudepunkt under 2. Verdenskrig. Det skyldtes, at de allierede gennem den kunne transportere våben til Sovjet, som de brugte i kampen mod nazisterne.

- Den del af historien, synes jeg, er virkelig spændende, siger Christian Prip Buhelt, som også er søn af Svend Buhelt.

De skulle lave komplicerede jernbanestrækninger op og ned ad bjergsider, så i dag betegner man faktisk byggeriet i det gamle Persien, som en af dansk erhvervshistories kronjuveler

Morten Handsted, forfatter

En god historie er fyldt med kærlighed

Også på det personlige plan fik turen stor betydning for resten af Svend Buhelts liv.

Et andet sted i Danmark var en ung pige ved at pakke sin kuffert for at rejse ud i den store verden som au pair.

Kursen var sat mod samme destination som Svend Buhelts, og der opstod sød musik mellem de unge udlandsdanskere.

- Vor mor var jo ret modig for sin tid. Hun var kun 20 år, da hun rejste til det gamle Persien. Vores forældre mødte hinanden til en skandinavisk fest og har holdt sammen siden. Hun rejste dog hjem før vores far, men da byggeriet sluttede i 1938, rejste han kort tid efter hjem og giftede sig med vores mor, siger Christian Prip Buhelt.

Brødrene Prip Buhelt er således sammen med deres to andre søskende netop resultatet af deres forældres mod på at rejse ud i verden.

De kan i dag læse deres mors breve til hendes forældre, hvor hun fortæller om deres far.

- Det var jo den perfekte hovedperson. En historisk arbejdsmæssig bedrift. En særlig historisk betydning, og så en vaskeægte kærlighedshistorie. Det er jo alt det, en forfatter drømmer om, siger Morten Hansted.

Tip os Har du et godt tip?