Det vi har sammen

Ny ballade om Storstrømsbro: Byggefirma sat endeligt udenfor døren

En stor del af den nye Storstrømsbro vil blive bygget med elementer støbt på land. Foto: Vejdirektoratet

Byggeselskabet GLF er nu endeligt blevet nedskrevet til næsten ingenting fra konsortiet bag den nye Storstrømsbro. Nu er der reelt kun ét af tre selskaber tilbage til at bygge broen.

Endnu et selskab er reelt blevet udelukket fra at deltage i byggeriet af den nye Storstrømsbro. Det oplyser Licitationen, byggeriets dagblad på deres netavis.

Beslutningen er en konsekvens af en aftale indgået kort efter nytår, hvor GLF viste sig at have problemer med at finde de nødvendige midler til at indgå i byggeriet. Dengang fik selskabet en frist til at skaffe midlerne - men det har ikek været muligt, og selskabet bliver derfor nu reduceret til næsten ingenting i konsortiet bag broen. Tidligere er selskabet Condotte på lignende vis blevet reduceret til ingenting, efter selskabet blev taget under konkursbehandling.

Nu står selskabet Itinera reelt tilbage som eneentreprenør med 99,98 procent af aktierne i selskabet, der skal bygge broen til omkring fire milliarder kroner. 

Læs også Italiensk firma bag Storstrømsbroen kæmper for bankgaranti

Byggeplanen holder

Itinera understreger dog overfor Licitationen, at tidsplanen trods meldingen om GLF holder, og at beslutningen ikke vil få reel indvirkning på byggeriet.

Planen er, at den nye Storstrømsbro skal stå klar i 2022 vest for den nuværende Storstrømsbro.

Når broen er åbnet for både biler og senere tog, så skal den gamle bro rives ned stykke for stykke.

Den gamle Storstrømsbro åbnede i 1937, men er i dag i så dårlig stand, at man på søkort advarer sejlende mod nedfaldende beton fra broen. 

Læs også Skandaleramt Storstrømsbro: Familie til korrupt italiener er del af dansk firma

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App