Nu skriver de under: Region Sjælland overtager togdrift til Roskilde

Transportministeriet og Region Sjælland underskriver i dag en aftale, der overdrager togdriften på linjen mellem Køge og Roskilde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag sætter transportminister Ole Birk Olesen og regionsrådsformand Heino Knudsen formelt underskriften på et stykke papir, der overdrager driften af den nordlige del af Lille Syd-banen fra staten til Region Sjælland.

Aftalen betyder, at lokaltogene fra Rødvig og Fakse Ladeplads fra december 2019 vil køre videre fra Køge helt til Roskilde.

Til gengæld vil der ikke længere køre regionaltog på strækningen.

Ændringen falder sammen med, at den sydlige del af Lille Syd – fra Næstved til Køge – fremover skal bruges til at køre med regionaltog til København.

Den formelle underskrift sker mandag klokken 15.00 på Havdrup Station.

Færre tog

Med ændringen af status kommer der til at køre færre tog i myldretiden på strækningen. Hvor der nu er kvartersdrift på strækningen i myldretiden, så er der lagt op til et skifte til halvtimesdrift, når Region Sjælland overtager strækningen. Dette skyldes, at der mangler spor nord for Køge Station - der er simpelthen ikke plads til at køre togene i kvartersdrift på nuværende tidspunkt.

Regionen overvejer dog, at der efter en senere ombygning af stationen kan skaffes ekstra plads på sporene, så der kan komme kvartersdrift på strækningen igen – også fordi man regner med en stor befolkningstilvækst i området i de kommende år.

Mens Region Sjælland overtager driften af banen, så er det fortsat Banedanmark, der tager sig af vedligeholdelsen af banen, ligesom staten betaler for togdriften på strækningen.


Nyhedsoverblik