Der er de seneste fem dage blevet blev arbejdet på højtryk for at holde byggeplanerne ved Ringsted Station, så det sjællandske jernbaneknudepunkt kunne blive klar til de nye hurtigtog.
Siden lørdag den 22. juli har stationen været spærret for al togtrafik og passagerne sendt over i togbusser, mens Banedanmark har bakset med at opgradere stationen og blandt andet testet et sikringsanlæg. Det er blot et led i at gøre Ringsted Station klar til at modtage den nye bane København-Ringsted.
Men nu er det fem dage lange arbejde, som lukkede Ringsted Station, overstået, og togene kan atter kører ind på perronen.
Roder i 3.000 ledninger
Årsagen til at stationen lukkede ned var egentlig, at det store byggeprojekt var nået til den etape, hvor det første højhastighedsspor skulle testes.
- Vi er i gang med etape to ud af fire etaper. Det betyder, at de nu skal ind og rode i 3.000 ledninger og teste anlægget. Og der må der simpelthen ikke være noget der kortslutter, så der må ikke kører passagertoge på strækningen, hvilket desværre kommer til at gå ud over pendlerne i en kortere periode, fortalte Jimmy Jensen, ansvarlige byggeleder for Banedanmark i Ringsted, tidligere til TV ØST
Den største stationsombygning i Danmark.
I forbindelse med byggeriet af den nye bane mellem København og Ringsted over Køge skal Ringsted Station opgraderes, så banen kan blive tilsluttet sporene ved stationen. Opgraderingen består af en sporombygning på Ringsted Station.
Arbejdet er planlagt til at tage tre år, fra december 2016 til december 2019. Ilt skal 75 procent af stationens spor, sporskifter og perroner bygges om, og det er dermed den største stationsombygning i Danmark.