Det vi har sammen

Novo Nordisk øger salget trods kindhest til stor division

Nettoresultatet landede på 10,2 milliarder kroner, ligeledes langt bedre end ventet i markedet. Arkivfoto. Foto: TV ØST

Novo Nordisk har slidt sig frem i første kvartal, men vigtig division har taget et alvorligt skud for boven.

Novo Nordisk, med afdeling i Kalundborg, øgede salget med fem procent - til 28,5 milliarder kroner - i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser selskabets regnskab.

Det er markant bedre end ventet, da analytikerne havde forventet, at udfordringer og prispres i USA ville holde salget på 27,7 milliarder kroner.

Nettoresultatet landede på 10,2 milliarder kroner, ligeledes langt bedre end ventet i markedet.

- Med de resultater, vi har opnået i årets første tre måneder, er vi godt på vej mod de mål, vi har sat for 2017.

- Salget er drevet af vores nye, innovative produkter indenfor diabetes- og fedmebehandling, og vi kan nu se effekten af vores omkostningsbegrænsende tiltag, som vil gøre det muligt for os at investere i fremtidige vækstmuligheder, skriver administrerende direktør Lars Fruergaard i regnskabet.

Salget i divisionen faldt med en fjerdedel

Helt skævt er det dog gået i divisionen biopharmaceuticals, der står for produkter som Novo Nordisks blødermedicin, væksthormoner og østrogen-medicinen Vagifem. 

Læs også Novo Nordisk: Motorvej vil være en vækstdriver

Salget i divisionen faldt med en fjerdedel til 4,7 milliarder kroner i kvartalet.

- Primært som følge af en påvirkning fra rabatjusteringer i første kvartal af 2016 og nylig introduktion af en generisk udgave af Vagifem, begge i USA, skriver Novo Nordisk.

Samtidigt var salget af væksthormon ramt af intens konkurrence, der påvirker mængden af salg og "de realiserede priser".

Amerikansk var frygtet

Mens biopharmaceuticals altså havde et hårdt kvartal, gik det over forventning for diabetesforretningen. Her steg salget med 12 procent til 23,2 milliarder kroner, selvom det burde være den ømme tå. 

Læs også Novo Nordisk Fonden smider milliarder i dansk biotekeventyr

Der er prispres i USA og det var frygtet, at der kunne være helt uvant tilbagegang for Novo Nordisk inden for diabetes.

 - Salgsvæksten var drevet af et højere salg af Tresiba og NovoLog som følge af øgede markedsandele, en underliggende volumenvækst i markedet for såvel basal- og hurtigtvirkende insulin samt lagerreduktion i grossistleddet i det foregående år, skriver Novo Nordisk.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App