Nedlagte busruter skaber bekymring hos næstformand: - Det er katastrofalt

Lennart Damsbo-Andersen (S) kan kun se for sig, at det bliver endnu sværere for pendlere at bevæge sig til og fra arbejde og uddannelserne, når man svinger sparekniven over den kollektive trafik. Foto: TV ØST

Flere nedlagte busruter skaber bekymring hos Lennart Dambo-Andersen, der er næstformand i Udvalget for Landdistrikter og Øer.

- Det første jeg tænker er, at det er katastrofalt.

Sådan lyder det fra Lennart Damsbo-Andersen (S), der er næstformand i Udvalget for Landdistrikter og Øer, efter Region Sjælland med al sandsynlighed vælger at nedlægge eller afkorte ni busruter plus fem natbusruter.

Det sker, efter regionen er blevet pålagt at spare 22,8 millioner kroner på den kollektive trafik over de næste to år.

 - Det er en nedadgående spiral i forhold til, at man siger, at det skal være godt at bo alle steder i landet, og så skærer vi ned i den kollektive trafik, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Det er en forkert vej at gå

Lennart Damsbo-Andersen (S), næstformand i Udvalget for Landdistrikter og Øer

- Det gør, at endnu flere bliver afhængige af, at de selv skal transportere sig. Og det gør det endnu sværere for unge mennesker at bo et andet sted end der, hvor uddannelserne er. Det skal man se op mod, at uddannelserne bliver mere og mere centraliserede. Det bliver sværere at have et arbejde, hvis ikke man bor lige i nærheden af, hvor arbejdet er, hvis ikke man har sin egen bil at køre i.

- Det er en forkert vej at gå. Og så ved jeg godt, at der er alle mulige økonomiske grunde til, at man gør det, men det er ikke noget, der er befordrende for at få en positiv udvikling i landdistrikterne.

Pendlerne får det endnu sværere

Lennart Damsbo-Andersen kan kun se for sig, at det bliver endnu sværere for pendlere at bevæge sig til og fra arbejde og uddannelserne, når man svinger sparekniven over den kollektive trafik.

- Vi har en situation, som vil betyde, at unge mennesker ikke kan komme hen til deres uddannelser, at folk ikke kan komme på arbejde, og at pensionister ikke vil kunne bevæge sig rundt, fordi der ikke er transportmuligheder, siger Lennart Damsbo-Andersen.

- Og det er ikke befordrerende for, at vi gerne vil have, at folk kan leve og bo alle steder, at det kan lade sig gøre.

Den 5. november bliver spareplanen for den kollektive trafik præsenteret for regionsrådet i Region Sjælland. Her skal regionsrådet godkende spareplanen. Derfor er det først endegyldigt, hvilke busruter der nedlægges i begyndelsen af november.

DISSE RUTER ER OMFATTET AF BESPARELSERNE

Busrute 120 Høje Tåstrup - Karlslunde – Køge. Betjeningen ophører mellem Karlslunde og Køge. 
 
Busrute 490 Ruds Vedby – Svinninge. Betjeningen reduceres, ingen betjening aften og weekend. 

Busruterne 555/666 Odsherred – Høje Taastrup. Busruterne nedlægges.

Busrute 740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn. Betjeningen reduceres til timesdrift i dagtimer og 2 timesdrift aften og weekend. 

Busrute 760 Vordingborg – Sakskøbing. Betjeningen reduceres til 1 morgentur og 2 eftermiddagsture. 

Busrute 780 (Maribo) - Nakskov – Tårs Færgehavn. Region Sjællands andel (Nakskov - Tårs Færgehavn) af busbetjeningen ophører. 

Busrute 630R Næstved – Faxe Syd - Faxe Ladeplads. Busruten afkortes til Faxe Syd. 

Natbetjening. Natbetjening ophører. fem natbusruter nedlægges. 

Busrute 460 Korsør – Skælskør - (Stigsnæs Havn). Region Sjællands andel (Korsør - Skælskør) af busbetjeningen ophører. 

Kommunerne kan overtage busdriften

Bliver spareforslagene vedtaget vil regionspolitikerne afholde møder med Movia og de berørte kommuner.

Kommunerne skal nemlig til at beslutte sig for, om de vil overtage buslinjerne fra Region Sjælland. På den måde vil omkostningerne for busdriften blive en del af kommunernes budget i stedet.

Er det ikke uretfærdigt at give ansvaret videre til kommuner, der jo også selv kæmper med spareplaner?

- Jo, det kan man sige, men for os har det været et spørgsmål om, at vi er klar over, at det her går ud over nogle borgere, og det, vi lægger op til, er, at vi vil prøve at tage en snak med kommunerne om, hvorvidt det kunne være interesseret i at overtage, og at der kunne laves en overgangsordning, hvor, hvor vi kan hjælpe til med økonomi, siger Peter Jacobsen (DF), Formand for Udvalget for trafik, infrastruktur og miljø i Region Sjælland, til TV ØST.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App