Ny rapport: Næstved-motorvej vil give større gevinster end først beregnet

Ny rapport fra konsulentfirmaet Cowi viser, at en motorvej mellem Rønnede og Næstved vil være til større samfundsøkonomisk nytte end først beregnet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En genberegning lavet for Region Sjælland viser, at den samfundsøkonomiske nytte af at gøre Rute 54 til motorvej vil være større end først forventet.

Mads Elming, der næstformand i Næstved Erhvervsforening og formand for Aktionsgruppen for Rute 54 Næstved Rønnede motorvejen, mener, at den nye beregning med al tydelighed viser, at der er et stort behov for at gøre Rute 54 til en motorvej.

- Med den Cowi-rapport, der kommer nu, og med den forbedring, der er i samfundsøkonomien på vores motorvej, der må det være et krav, at vores motorvej bliver gennemført, som noget af det første, siger Mads Elming.

- Det er en enorm forbedring, som de viser med den rapport, siger han.

motervej næstved rønnede
Læs også
Motorvej rykkere nærmere - Vejdirektoratet opkøber huse mellem Rønnede og Næstved
motervej næstved rønnede
Læs også
Motorvej rykkere nærmere - Vejdirektoratet opkøber huse mellem Rønnede og Næstved

Flere bilister på rute 54

Da man i første omgang undersøgte den samfundsøkonomiske nytte af en motorvej mellem Næstved og Rønnede, regnede man med en stigning i antallet af bilister på strækningen på 0,8 procent per år fra 2015 til 2018.

Den reelle trafikvækst på Rute 54 har imidlertid været 2,4 procent per år i perioden, og det betyder ifølge Cowis beregninger, at den samfundsøkonomiske gevinst, ved at anlægge motorvej på strækningen, vil blive højere end forventet.

110820_motorvej.jpg
Læs også
Regeringen har lagt sig fast: Sådan skal motorvejen bygges til Næstved
110820_motorvej.jpg
Læs også
Regeringen har lagt sig fast: Sådan skal motorvejen bygges til Næstved

Den nye beregning viser således, at den samfundsøkonomiske forbedring ved at anlægge motorvejen stiger fra 3,9 procent, som først beregnet, til 5,3 procent.

Mads Elming peger på, at Næstved er den største by i Danmark, der ikke har en motorvejsforbindelse, og at det vil have stor indflydelse på byens erhvervsliv, hvis Næstved forbindes med motorvejsnettet.

- Vi har eksempler på virksomheder, som er flyttet fra byen på grund af den manglende infrastruktur, siger Mads Elming, der vil deltage i aftenens borgermøde, som afholdes i Grønnegades Kulturcenter i Næstved klokken 19.00. 

Her mødes borgere fra Næstved og omegn, repræsentanter for erhvervslivet i Næstved og syv folketingspolitikere mødes for at tale om udsigterne til en motorvej mellem Næstved og Rønnede. 

Ekstremt afgørende

Også i den sjællandske trafikmafia er der glæde over den nye udregning.

- Det er ekstremt afgørende, at vi nu kan se, at projektet kun er blevet endnu mere samfundsmæssigt begrundet, siger Magnus Heunicke (S), der er anfører og initiativtager til den sydsjællandske trafikmafia, som er en sammenslutning af sjællandske politikere, der arbejder for bedre infrastruktur i regionen.

quote Det er ekstremt afgørende, at vi nu kan se, at projektet kun er blevet endnu mere samfundsmæssigt begrundet

Magnus Heunicke, socialdemokratisk folketingsmedlem, valgt i Næstvedkredsen

Magnus Heunicke håber, at mandagens borgermøde kan minde folketingspolitikerne om vigtigheden af motorvejen mellem Næstved og Rønnede, når de skal udarbejde en ny plan for den danske infrastruktur.

- Der står i finansloven, at regeringen kort efter nytår vil præsentere en plan for investeringer i infrastruktur, så det er altså oppe over, siger han.

- Der er det jo helt afgørende, at vores projekt er med.

- Der skal virkelig arbejdes hårdt

Ved borgermødet mandag aften deltager i alt syv folketingspolitikere, og de skal være med til at sikre, at motorvejen mellem Næstved og Rønnede kommer med i regeringens planer.

- Vi har politikere fra flere forskellige partier, der kommer med til mødet, som kan påvirke hvert eneste parti på Christiansborg og sikre, at det her projekt kommer med. Så man ikke bare lave en aftale og se bort fra os, siger Magnus Heunicke.

Motorvej
Læs også
Ny sjællandsk trafikmafia skal skaffe mere motorvej
Motorvej
Læs også
Ny sjællandsk trafikmafia skal skaffe mere motorvej

- Det er simpelthen så afgørende, at vi ikke tror, at det er partier mod hinanden, og erhvervsliv mod borgere, men at vi står sammen skulder ved skulder, siger han.

Magnus Heunicke er endnu ikke sikker på, at motorvejen bliver en realitet, for selvom der er vundet mange sejre, for at få motorvejen anlagt, så er der stadig lang vej endnu.

- Linjeføringen er jo lagt fast, de første penge er reserverede på en konto i Finansministeriet, og de er begyndt at ekspropriere huse på linjeføringen. Så vi er så langt nu, at vi er oppe i startfeltet. Men jeg kender landkortet så godt og de projekter, vi er oppe imod, så hvis man tror, det er let, det er det ikke, der skal virkelig arbejdes hårdt, og det er lige nu, det skal ske, siger han.  

Borgermøde om motorvej:

Borgermødet om motorvejen afholdes i Grønnegades Kulturcenter i Næstved mandag den 14. januar 2019 fra klokken 19.00 til 21.00.

 

De syv folketingspolitikere, der deltager, er: 

 

Magnus Heuinke (S)

Jeppe Jakobsen (DF)

Birgitte Klintskov Jerkel (K)

Villum Kristensen (LA)

Louise Schack Elholm (V)

Beter Haarder (V)

Henrik Brodersen (DF)

Zenia Stampe (R)

Udover Magnus Heunicke består den sjællandske trafikmafia af Jacob Jensen (V), Laura Lindahl (LA), Louise Schack Elholm (V), Jeppe Jacobsen (DF), Henrik Brodersen (DF) og Brigitte Klintskov Jerkel (K).


Nyhedsoverblik