Når den offentlige sektor skal fornys – borgere og frivillige er essentielle

Den nye delebus på Jungshoved kaldes frøen. Foto: Ida Valsted Pedersen, TV ØST

En delebus i Jungshoved i Vordingborg Kommune er et godt eksempel på, at borgere og frivillige er nøglepersoner, når den offentlige sektor skal fornys.

Når den offentlige sektor skal fornys, spiller både borgere og frivillige en stor rolle.

For to ud af tre offentlige innovationer er blevet til i samarbejde med borgere eller frivillige foreninger. Det viser håndbogen Nyt samme bedre, der er skriver af Center for Offentlig Innovation.

Og Vordingborg Kommune er et eksempel på, at der bliver tænkt i nye baner i den offentlige sektor. På Jungshoved bliver en delebus kørt af frivillige borgere, og det har skabt bedre og billigere kollektiv trafik. Delebussen, som bliver stillet til rådighed af kommunen, er også blevet et socialt samlingspunkt.

En demokratisk bundlinje

Håndbogen viser også, at 80 procent af alle offentlige arbejdspladser har indført mindst et nyt projekt i perioden 2015-2016.

- Effektivitet er vigtigt, men innovationer i den offentlige sektor måles også på en demokratisk bundlinje, siger analysechef i Center for Offentlig Innovation Ole Bech Lykkebo i en pressemeddelelse.

- Hvis en nyskabelse har givet borgerne større indsigt eller indflydelse, så er det en regulær værdi i sig selv. Og dén værdi skabes tre gange oftere, når borgere og frivillige foreninger selv spiller en aktiv rolle i innovationsprocesserne.

02:53

Se eller gense indslaget: Efter et halvt års forhandlinger med Vordingborg Kommune har beboerne på Jungshoved nu fået en delebus. En bus der to gange om dagen kan køre borgere uden bil en tur til Præstø. Det er frivillige, der står bag bussen - og frivillige, der sidder bag rattet.

Luk video

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App