Morten pendler hver dag: Bittersød glæde over mobilt autoværn

Hver dag pendler Morten Andersen fra Vordingborg til Rødovre. Han er glad for det mobile autoværn, selvom han havde været det foruden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vejarbejde på Køge Bugt-motorvejen kan være en træls oplevelse for de mange pendlere på vej til København.

Derfor vil Vejdirektoratet med et nyt forsøg med mobile autoværn løbende tilpasse vejene til trafikmængden. Det betyder, at der vil være et forskelligt antal vejbaner på motorvejen – alt efter om myldretiden er indadgående eller udadgående fra København.

Mobilt autoværn
Læs også
Nyt trick skal hjælpe pendlere gennem Køge Bugt
Mobilt autoværn
Læs også
Nyt trick skal hjælpe pendlere gennem Køge Bugt

En af de pendlere, der hver dag kører ad Køge Bugt-motorvejen, er Morten Andersen fra Vordingborg, som arbejder i Rødovre. TV ØST tog en tur med i bilen sammen med Morten Andersen, og han er overordnet glad for det nye tiltag, selvom han allerhelst havde været hastighedsnedsættelsen foruden.

- I morges kunne jeg helt klart mærke en forskel, jeg frygtede, at vi kun havde tre spor, men da vi havde fire, fungerede det faktisk fint. Det var en rar fornemmelse bare at kunne køre igennem, siger han. 

Sætter farten ned

Tiltaget med det mobil autoværn sker nemlig på grund af vejarbejdet på strækningen. Derfor er hastigheden på den strækning, hvor vejarbejdet ventes færdigt til august, i perioden sat ned til 80 kilometer i timen. Normalt må man køre 110 kilometer i timen.

 
  Foto: TV2 ØST

 

fra_odense.jpg
Læs også
Nyt autoværn skal sikre let trafik: Minister erkender, man burde have indført det noget før
fra_odense.jpg
Læs også
Nyt autoværn skal sikre let trafik: Minister erkender, man burde have indført det noget før

Hvad synes du som pendler om det her tiltag? Det er jo sådan nogle som dig, man gerne vil gøre glad.

- Ja, og det har de også gjort, hvis det havde været på samme måde, som inden de åbnede alle fire spor, så havde vi ikke været så glade, så havde det været en halv time ekstra hver vej. Så vi er glade for, at de har gjort noget, svarer Morten Andersen.

Er det nok?

- Vi er nødt til at bide i det sure æble, indtil det bliver godt igen, så de har gjort, hvad de kunne. Så det ser godt ud.

Startet mandag

Vejdirektoratet skød forsøget i gang mandag, hvor midterrabatten for første gang blev flyttet for at tilpasse den myldretiden.

Det sker ved, at en kæmpestor, specialbygget maskine i én glidende bevægelse flytter vejens autoværn, og på den måde skaffer ekstra spor på motorvejen. Hvert betonelement i autoværnet er én meter lang, og vejer 646 kilo.

- Fordelen er, at vi kan bibeholde fire spor ind mod København om morgen og fire spor ud af byen om eftermiddagen. Dermed vil Køge Bugt Motorvejen stadig kunne håndtere de store trafikmængder, der er på strækningen, selvom vi er i gang med at asfaltere strækningen mellem Solrød S og Køge. Samfundsøkonomisk er det rigtig dyrt at have mange bilister til at holde i kø på vores motorveje, så derfor tager vi nye midler i brug, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet. 


Nyhedsoverblik