- Jeg er stærkt utilfreds. Og jeg synes, det er et problem. For i sidste ende skal vi have tillid til, at de afgørelser, som kommunerne træffer, at det også er det rigtige.
Sådan lyder det fra Mai Mercado (K), der er børne- og socialminister, om de mange fejlafgørelser på børnehandicap-området ude i kommunerne.
Det er bekymrende, for som borger skal man have tillid til, at de afgørelser, der bliver truffet, er korrekte
Særligt i Holbæk Kommune står det sløjt til.
Sidste år fandt Ankestyrelsen fejl i 66 procent af de i alt 41 klagesager, som de behandlede. Det viser nye tal udarbejdet af Ankestyrelsen, skriver DR Nyheder.
- Det er bekymrende, for som borger skal man have tillid til, at de afgørelser, der bliver truffet, er korrekte, siger Mai Mercado.
Ender med mistillid til systemet
Er det acceptabelt?
- Nej, det er på ingen måde acceptabelt. Og det betyder jo, at vi ender med at nære mistillid til systemet. Et system, der skal være der for at hjælpe. Og det oplever man ikke, hvis man oplever, at mere end halvdelen af sagerne, der ryger til Ankestyrelsen, bliver omgjort, lyder det fra ministeren.
Sidste afsatte regeringen 53 millioner kroner i en satspulje, som skal medvirke til, at kommunerne får forbedret deres sagsbehandling.
- Og det er der god grund til, lyder det fra Mai Meercado.
- Vi kan jo se, at den faktisk bare er steget på børnehandicap-området, hvor det er steget fra 46 procent til nu at være på 52 procent – og det betyder altså, at halvdelen af sagerne bliver omgjort. Og det betyder, at der er en eller anden form for fejl i sagsbehandlingen. Det er stærkt utilfredsstillende for borgerne. Derfor har vi også lavet en række tiltag, som kommunerne nu får mulighed for at bruge, og det håber jeg, de vil tage imod. At de vil bruge de redskaber, vi stiller til rådighed.
De borgere, der kan være i tvivl, der har vi Ankestyrelsen til at gå ind, som dem, der skal sikre borgernes retssikkerhed i forhold til kommunerne
Tiltag skal hjælpe kommunerne
Udover de 53 millioner kroner, så har regeringen også sat andre tiltag i gang for at reducere fejlene.
- Vi giver en række muligheder for, at man kan få styrket sin sagsbehandling. Og så gør vi det også til en forpligtelse, at kommunerne én gang om året skal drøfte omgørelsesprocenterne på et møde i kommunalbestyrelsen, således at man kan få en diskussion af, hvorvidt niveauet er tilfredsstillende, siger Mai Mercado.
- Hvis ikke vi kan tage os af vores borgere, som har brug for den absolut stærkeste velfærd – det er familier, som har et handicappet barn – så ved jeg simpelthen ikke hvad.
Ifølge Holbæk Kommune så behandler de sagerne, så godt de kan.
- Jeg synes, vi gør det så godt, vi kan. Men selvfølgelig er det her et udtryk for, at der er noget, vi kan blive bedre til. Og det går vi i gang med at blive, siger Birgitte Randrup Thomsen, der er leder af børneindsatsen i Holbæk Kommune.
Hvordan kan man som borger være sikker på, at de afgørelser, som I træffer, er rigtige, når I bliver underkendt i så mange sager?
- Nu handler det om 41 sager ud af en 500-600. Så det er ikke alle sager. Og det er 66 procent ud af de 41, vi taler om. Så de borgere, der kan være i tvivl, der har vi Ankestyrelsen til at gå ind, som dem, der skal sikre borgernes retssikkerhed i forhold til kommunerne.