Minister: Kattegatbro for både tog og biler undersøges nu

Hidtil har transportminister kun troet på en bilbro over farvandet. Nu vil han også kende prisen for jernbane.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil nu alligevel have en nærmere undersøgelse af en kombineret bil- og togbro over Kattegat.

Det skriver Politiken.

I foråret afviste ministeren ellers en sådan løsning med henvisning til, at det bliver for dyrt for statskassen.

- Tidligere beregninger har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse er urealistisk. 

091005AB_Kattegat.jpg
Læs også
Privat investor vil skyde penge i Kattegatbro
091005AB_Kattegat.jpg
Læs også
Privat investor vil skyde penge i Kattegatbro

- Men i lyset af den store interesse for en fast Kattegatforbindelse har jeg bedt Vejdirektoratet om at udvide den igangværende analyse med opdaterede beregninger af en kombineret vej- og baneforbindelse, skriver Ole Birk Olesen i en mail til Politiken.

Skal en forundersøgelse sættes i gang? 

I foråret nedsatte ministeren en arbejdsgruppe, som kun skulle belyse mulighederne for en ren bilbro.

Men ministeren har altså nu bedt Vejdirektoratet om at udvide regnearbejdet til også at omfatte en kombineret bro for begge transportformer.

På den baggrund skal det besluttes, om der skal sættes en egentlig forundersøgelse i gang, og om den skal omfatte både vej- og jernbane.

Udmeldingen kommer, efter at pensionskasser har meldt sig interesserede i at finansiere byggeriet af en bro med både asfalt og jernbaneskinner, når staten tilsyneladende ikke ville. 

bro.jpg
Læs også
Blåt flertal genopliver bro over Kattegat
bro.jpg
Læs også
Blåt flertal genopliver bro over Kattegat

Taksten skal ikke sænkes 

En bilbro er blevet skønnet til at koste 58 milliarder kroner, som efter transportministerens vurdering vil kunne betales af brugerne.

En kombineret bil- og togbro er vurderet til at koste 124 milliarder kroner. En sådan vil kræve et statstilskud på 42 milliarder kroner.

Ole Birk Olesens opfattelse af, at det kan lade sig gøre at bygge en rent brugerfinansieret bro over Kattegat kun for biler, bygger på den forudsætning, at taksten for at køre over Storebælt ikke sænkes.

Ellers vil flere vælge at køre over Storebælt, og det vil have negative konsekvenser for økonomien for broen over Kattegat.

Regeringen har dog allerede indgået en aftale med Dansk Folkeparti om at sænke taksten på Storebæltsbroen med 15 procent fra 1. januar i år og yderligere 10 procent i 2023.

Se eller gense indslaget: Udsigten til at komme hurtigere fra Sjælland til Jylland er netop rykket nærmere - En privat investor vil måske skyde penge i en Kattegat-forbindelse, skriver Politiken.

Nyhedsoverblik