Millionerne vælter ud af elselskabers satsning på elbiler

Det har været en dyr forretning for kunderne i SEAS-NVE, at selskabet har satset massivt på at komme ind på markedet for elbiler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Direktørerne i fem danske elselskaber har tilsammen brugt ca. 147 mio. kr. på en storstilet satsning på at fremme elbiler i Danmark, skriver Finans.

Efter syv år fosser pengene stadig ud af selskabet Clever, der leverer ladestandere til elbiler. De forbrugerejede elselskaber SEAS-NVE, SE, Nrgi, Eniig og Energi Fyn har tilsammen skudt 183 mio. kr. i Clever over årene. Senest i februar skød de 25 mio. kr. ind i selskabet, fordi kassen var ved at være tom.

- Direktørerne i elselskaberne har set et stort potentiale i elbilerne, men de har ikke kunnet gennemskue kompleksiteten på området, og det er kritisabelt, siger Anders Larsen, ekstern lektor på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, RUC, til Finans.

SEAS-NVE blandt dem, der har tabt mest

Clever er et af flere eksempler på, at landets elselskaber taber store penge på investeringer, som ligger uden for deres kernekompetencer.

Det er sjællandske SEAS-NVE og sønderjyske SE, der har lidt de største tab på Clever.

Ejerne henviser til bestyrelsesformand Jesper Lange, der til daglig er stabsdirektør i SEAS-NVE. Han erkender, at Clever-investeringen ikke er gået som håbet. Et af problemerne er, at regeringen siden 2016 har gjort op med afgiftsfritagelsen for elbiler, hvilket stort set har sat elbilsalget i stå herhjemme, siger han til Finans.

- Vi havde en drøm om, at investeringen i Clever ville flyve lidt hurtigere, end den har gjort, men det afgifts-intermezzo, som vi har haft de senere år, driller os, siger Jesper Lange, der dog stadig tror på, at Clever vil udvikle sig til en sund investering.


Nyhedsoverblik