Massiv modstand mod Femern-forbindelsen i Tyskland

Tyskerne er kommet med godt 4.300 indsigelser imod tunnelen mellem Lolland og Femern.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Planerne om en tunnel mellem Lolland og Femern er ikke ligefrem populære på den tyske side af vandet.

Fredag udløb høringsfristen for den kommende tunnel mellem de to landsdele, og det er væltet ind med tusindevis af indsigelser til den uafhængige høringsmyndighed i Kiel imod tunnelforbindelsen. Omkring 4.300 indsigelser.

Nu skal firmaet bag forbindelsen, Femern A/S, gennemgå de mange reaktioner sammen med sin tyske partner og besvare hver enkelt indsigelse.

Ifølge Lolland-Falsters Folketidende kan de mange indsigelser udskyde projektet.

Tyske eksperter klar til at give fyldestgørende svar

- Vi står klar med vores hold af interne og eksterne tyske eksperter til at give fyldestgørende svar på alle de rejste spørgsmål, udtaler Claus Dynesen, projektdirektør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Ansøgningen om myndighedsgodkendelse af den tyske del af Femern Bælt-tunnelen blev indgivet til godkendelsesmyndigheden LBV Kiel i oktober 2013 og var i offentlig høring i 2014-15. På baggrund heraf er ansøgningen blevet opdateret og sendt i fornyet høring.

- Efter den første høring har vi været ansøgningen grundigt igennem. Det er en kompliceret proces, men vi er fortrøstningsfulde, udtaler Claus Dynesen.

Femern-forbindelsens tyske del skal godkendes af de tyske myndigheder, før byggeriet kan gå i gang. I Danmark blev Femern-forbindelsens danske del godkendt af Folketinget med anlægslovens vedtagelse i 2015.


Nyhedsoverblik