Martin Damm om mulig Kattegat-forbindelse: Det bliver en game changer for hele Sjælland

Martin Damm (V) ser frem til en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat, så der kan komme noget fakta på bordet. Foto: TV ØST

En forbindelse over Kattegat vil gavne miljø, mobilitet og arbejdsmarkedet, mener borgmesteren i Kalundborg. Men en motorvej over Røsnæs dur ikke.

En fast forbindelse mellem Kalundborg og Hou kan blive en realitet i fremtiden.

Nu vil regeringen kaste 60 millioner kroner efter en forundersøgelse af mulighederne for en forbindelse over Kattegat, oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Pengene er en del af regeringens finanslovsudspil.

- Det er jeg rigtig glad for, lyder det fra borgmester i Kalundborg Martin Damm (V).

- En fast forbindelse over Kattegat er en fantastisk mulighed, som vil binde Danmark bedre sammen. Så at få undersøgt det nærmere, hilser jeg hjerteligt velkommen.

Læs også Finanslovsudspil: 60 millioner kroner skal sættes af til en forundersøgelse af en Kattegatbro

En Kattegatbro vil være godt for miljø og mobilitet

Ifølge Venstre-borgmesteren vil det være af stor betydning at få en fast forbindelse over Kattegat. Han er stærk fortaler for, at planerne skal realiseres.

- Det bliver en game changer for hele Region Sjælland, især Nordvestsjælland, men også i Jylland og Nordjylland, siger Martin Damm.

Han mener, at en fast forbindelse over Kattegat vil få stor betydning for mobiliteten i hele landet, men i særdeleshed også for Kalundborg og omegn.

Hvis du bor i Kalundborg, når en fast forbindelse er færdig, vil du kunne drive virksomhed og få arbejdskraft fra hele Århus og København

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune

- Hvis du bor i Kalundborg, når en fast forbindelse er færdig, vil du kunne drive virksomhed og få arbejdskraft fra hele Århus og København. Hvis du selv bor her, kan du få arbejde på tværs i landets største byer og pendle frem og tilbage, siger Martin Damm.

Flere kritikere af forbindelsen har fremhævet, at det vil gå ud over natur og miljø. Men ifølge Martin Damm vil en forbindelse netop være en god idé ud fra et miljøhensyn.

- Vi kører en masse gods hele vejen ned om Fyn og op igennem Sjælland, og hele den trængsel gør, at det ikke er særlig hensigtsmæssigt.

Læs også Transportminister: - Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt

Folk blev skræmt fra vid og sans

Tidligere beregninger har bekræftet, at det er muligt at etablere en ren vejforbindelse over Kattegat, som udelukkende finansieres ved brugerbetaling.

Men nu skal en undersøgelse finde frem til, hvad der måtte være den bedste løsning.

Som jeg læser det, undersøger man ikke kun en bilbro. Man går bredere ud og undersøger, hvordan kan man lave en forbindelse over Kattegat

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune

- Da transportministeren var ude og lufte idéen og satte en streg på et landkort, gjorde det mange mennesker nervøse i vores område. For de boede nede under den her streg, eller også gik den igennem et værdifuldt naturområde på Røsnæs. Derfor er man nødt til at komme tættere på, hvad sådan noget egentlig kunne være for noget, ellers bliver folk bare skræmt fra vid og sans.

Planerne om en bro har allerede mødt massiv kritik. En protestgruppe på Facebook har fået 1574 medlemmer, som står sammen om et ”NEJ” til motorvej gennem Røsnæs.” Kommer der en Kattegatbro, kommer der ifølge gruppen også en motorvej på langs af Røsnæs med op til 40.000 lastbiler og biler om dagen.

- Som jeg læser det, undersøger man ikke kun en bilbro. Man går bredere ud og undersøger, hvordan kan man lave en forbindelse over Kattegat, siger Martin Damm.

- Femern Bælt startede jo også med, at folk talte om en bro fra Danmark til Tyskland, og det er endt med tunnel, der er gravet ned. Når man kommer tættere på og får undersøgt tingene ordentligt, skal man også tilpasse den slags projekter, så de passer til den geografi, de nu skal være i, siger han.

En firesporet motorvej på Røsnæs er ikke løsningen

Borgmester Martin Damm har tidligere sagt: "Vi har ingen intentioner om at flække Røsnæs på langs. Det vil virkelig være en skam," og det synspunkt holder han stadig fast i.

Jeg kan huske alle de skrækscenarier fra Storebæltsbroen om, at alle fisk ville dø, og det skete jo ikke

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune

- Man kan ikke anlægge en firesporet motorvej og et stort betalingsanlæg ude midt på Røsnæs. Den skal anlægges på en måde, så den ikke yder vold mod naturen. Det kan man ikke komme tættere på, før man begynder at undersøge det her i detaljen, siger Martin Damm.

- Mit personlige ønske er, at man får det lagt ned i terrænet. Det er den eneste måde, man kan komme ud over Røsnæs. Man kan ikke begynde at lave en motorvej, der deler Røsnæs – det ville være helt galt, hvis man gjorde det.

Læs også En mulig Kattegatbro møder kritik: - Man har ikke undersøgt alternativer

Der trænger til at komme fakta på bordet

Tidligere Kalundborg-borgmester Tommy Dinesen har meldt ud, at han er imod en bilbro over Kattegat, da han mener, at bropillerne vil forhindre vandgennemstrømningen i Østersøen og føre til fiskedød.

- Dinesen var også imod Storebæltsbroen. Jeg kan huske alle de skrækscenarier fra Storebæltsbroen om, at alle fisk ville dø, og det skete jo ikke. Jeg tror ikke, det er forskningsbaseret. Hvis nogen har undersøgt det til bunds og kan påvise det, så køber jeg argumentet, men ellers ikke, siger Martin Damm.

Han mener, at selve idéen om en forbindelse har nogle fantastiske perspektiver, men at det er på sin plads med en forundersøgelse, så der kommer noget ”fakta på bordet”.

- Jeg er glad for, at man nu begynder at undersøge det reelt, for det vil jo give nogle svar, når man forhåbentlig får det undersøgt mere i detaljen. Jeg tror, en forundersøgelse vil vise, at der er et stort potentiale i at bygge en fast forbindelse. Næste skridt vil så være at lave alle de her miljøundersøgelser.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App