Trafikken på vejene stiger voldsomt - og det bliver kun værre

På bare otte år er trængslen på sjællandske strækninger steget op til 25 procent, og den øgede trafik ser ud til at fortsætte, vurderer trafikforsker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafikulykker, vejarbejde og lange køer. 

Det sjællandske pendlerliv går sjældent som smurt.

quote Der er ingen tegn på, at trafikvæksten vil holde op, og det ser ud til, at vi får mere trængsel

Mogens Fosgerau, professor og trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Det kan Torben Christensen fra Ringsted skrive under på. Han har pendlet i over tyve år og har med årene indset, at der skal mere end et kørekort til for at kunne begå sig i trafikken. 

- Det er simpelthen min morgenrutine at gå ind at tjekke hvilken vej, der er bedst og lytte til trafikradio undervejs.

Torben Christensen har de seneste syv uger skrevet køretider ned i en logbog og har regnet ud, at han i gennemsnit er 25 minutter forsinket hver dag.

Torben Christensen er med sine mange trafik-applikationer lidt af en professionel pendler
Torben Christensen er med sine mange trafik-applikationer lidt af en professionel pendler Foto: Ida Valsted - TV ØST

Han bruger derfor både GPS, en trafikapp og P4's trafikmeldinger for at holde sig opdateret, når han kører til og fra arbejde.

- De her navigationssystemer er simpelthen uundværlige, når man skal køre ind mod København. Man kan ikke bare regne med den samme vej hver dag. Der er faktisk ikke en eneste dag i ugen, hvor jeg kører samme vej. Det skifter hele tiden, så jeg bliver simpelthen nødt til at kunne navigere, siger han.

Trængslen stiger

Over de seneste år har Torben Christensen sagtens kunne mærke den stigende trafik. 

- Det er ganske crowdet og træls. Jeg har pendlet til København siden 1995, så jeg kender efterhånden mange af de alternative ruter. Og siden Storebæltsbroen åbnede, har man kunnet mærke, at der er kommet flere biler, og så har man også kunnet mærke, at den konduitte, der er mellem billisterne, ikke er så god mere. Man giver ikke rigtig plads til hinanden mere, og det kan jo være med til at skabe kø.  

På Holbækmotorvejen er trafikken steget med 12 procent, mens det på Køge Bugt Motorvejen og Vestmotorvejen er steget med henholdsvis 20 og 22 procent. Værst står det til på Sydmotorvejen, hvor der er kommet 25 procent mere trafik de seneste fem år.

Trafikstigningen kommer ikke bag på Mogens Fosgerau, professor og trafikforsker ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og forskeren spår heller ikke mindre trængsel på vejene i fremtiden. 

- Det ser ikke ud til at stoppe foreløbigt. Der er ingen tegn på, at trafikvæksten vil holde op, og det ser ud til, at vi får mere trængsel, siger Mogens Fosgerau, der peger på den økonomiske udvikling, som afgørende faktor for trafikvæksten.

- Nogle år efter finanskrisen stod trafikken stille, men nu er væksten kommet tilbage igen, og der er ingen tegn på, at det ikke vil fortsætte. Så vi får mere trængsel og trafik, og den vokser mest på motorvejene, siger han. 

Artiklen fortsætter under billederne...

 
  Foto: TV 2
Sådan ser Køge Bugt Motorvejen ud fra oven i myldretrafikken.
Sådan ser Køge Bugt Motorvejen ud fra oven i myldretrafikken. Foto: TV 2

Hvad kan man gøre?

- Hvis du vil have en løsning, så har jeg ingen bud. Jeg tror ikke, at man får problemet til at gå væk, men man kan godt reducere det, siger Mogens Fosgerau og remser fire muligheder op 

1. Der er gulerodsmetoden, hvor man prøver at lokke folk til ikke at gøre i bil, ved at gøre den kollektive trafik god og billig.

2. Man kan også bygge sig ud af problemerne til en vis grad, men her er der heller ikke rigtig håb om, at man kan følge med, og det er heller ikke sikkert, at det er en speciel god idé at blive ved med at bygge flere veje.

Artiklen fortsætter under billedet...

Mogens Fosgerau ser ingen tegn på, at den stigende trængsel stopper
Mogens Fosgerau ser ingen tegn på, at den stigende trængsel stopper Foto: TV2

3. Man kan lave intelligente transportsystemer, hvor asfalten kan udnyttes bedre.

4. Og så er der kørselsafgifter, som vi nok på et tidspunkt kommer til at snakke mere om. Og det kan man ikke opfatte som en løsning, hvis man er billist, for kørselsafgifter virker ved, at folk holder op med at køre bil på grund af prisen. Til gengæld får man flere penge i statskassen, som man kan bruge på noget andet, og det er så der, gevinsten vil ligge 


Nyhedsoverblik