- Det er en meget meget vigtig dag for os i dag.
Sådan siger Magnus Heunicke (S) medlem af Folketingets Transport-, Bygnings-, og Boligudvalg, efter det nu står klart, at kontrakten for byggeriet af den nye Storstrømsbroen netop er underskrevet.
Der er ikke meget godt og positivt at sige om det, undtagen måske én ting og det er, at det var godt det kom frem før kontrakten blev underskrevet
- Det har været en lang rejse herhen, men det kan slet ikke overvurderes, at vi nu er her, siger Magnus Heunicke.
Forløbet har været meget omdiskuteret i medierne, fordi der blev ved med at vælte skeletter ud af skabet hos det involverede konsortium bestående af tre italienske virksomheder.
Derfor blev underskriften af kontrakten udsat tre gange. Kontrakten skulle oprindeligt have været skrevet under før jul sidste år.
Værst tænkelige scenarier
Både ventetiden på byggeriet og vilkårene for aftalen har været truet undervejs, men med den kontrakt, der er underskrevet, er Magnus Heunicke (S) tilfreds.
- Jeg er meget tilfreds. Vi har opereret med nogle værst tænkelige scenarier, som jo er en årelang udsættelse og flytning af arbejdspladser til Østeuropa. Nu bliver det i Danmark på danske vilkår og i år, at man kommer i gang med byggeriet, så det er helt afgørende, siger han.
Virksomheden Condotte, der har været indblandet i adskillige sager om korruption, bestikkelse, gæld og mulig konkurs, er blevet minimeret i projektet til at have en ejerandel på 0,01 procent.
Samtidig indgår der også i kontrakten klausuler om selvrenselse og ophævelse, samt øgede økonomiske garantier, som sikrer projektet yderligere.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.
- Det betyder, at nu er der sikkerhed for, at vi går i gang. Der er byggestart allerede til efteråret, og det bliver på danske lønarbejdsvilkår og i Danmark, at den bro skal bygges, så det er helt afgørende for os, siger Magnus Heunicke.
Én positiv ting
Processen frem til underskriften af kontrakten har været særlig, og den ville Magnus Heunicke gerne være foruden. Men han fremhæver dog alligevel én positiv ting ved forløbet.
- Det har været en proces, hvor vi har prøvet ting, vi aldrig har prøvet før. Der er ikke meget godt og positivt at sige om det, undtagen måske én ting og det er, at det var godt, det kom frem, før kontrakten blev underskrevet, og det betyder, at vi har kunne bygge det ind i selve kontrakten, siger han.
Desuden er han sikker på, at man vil kunne se tilbage på forløbet og tage ved lære.
- De store elementer i det her er jeg sikker på, kommer til at blive skrevet ind i lærerbøgerne fremover, og det, tror jeg også, bliver nødvendigt, siger han.
Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.