Lolland og Falster rykker tættere på København: Nu tages første spadestik til ny Storstrømsbro

I dag begynder byggeriet af den nye Storstrømsbro. Foto: Vejdirektoratet

Ifølge erhvervsnetværket Business Lolland-Falster ændrer den nye Storstrømsbro på hele områdets grundvilkår.

Torsdag hakkes spaden i jorden for at sætte gang i byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Det er et lille spadestik, men et stort skridt for Lolland og Falster. 

Det fortæller administrerende direktør for erhvervsorganisationen Business Lolland-Falster, Mikkel Wesselhoff.

Folk er villige til at flytte sig for et job inden for en times radius. Der åbner den nye jernbanebro ufattelig store muligheder

Mikkel Wesselhoff, adm. direktør, Business Lolland-Falster

- At det første spadestik nu endelig bliver taget for byggeriet af Storstrømsbroen, det betyder meget for området, fordi det rent psykologisk betyder noget for selvforståelsen og kulturen, at nu sker der altså noget – og det i et område, der har haft det svært siden midt-80’erne, siger Mikkel Wesselhoff.

Skaber jobs udenfor hegnet

Men der er flere vigtige effekter af den nye Storstrømsbro. Siden november sidste år, hvor de første spæde skridt til jernbanedelen af den nye bro gik i gang på Masnedø, er der allerede synlige effekter at spotte i lokalområdet.

- Det er en fornøjelse at se, at det er en lokal gravearbejder fra Lolland, der står med gravemaskinen og flytter jord. Og en tommelfingerregel er, at når der er ét job inden for hegnet, så skaber det samtidig ét job udenfor hegnet. Så på den måde skaber det arbejdspladser én til én, siger Mikkel Wesselhoff.

Mikkel Wesselhoff

Derfor er lokale og regionale erhvervsdrivende ikke bare involverede i selve byggeprojektet, men også i at servicere entreprenørerne, ifølge Vejdirektoratet. Det gælder for eksempel overnatning og forplejning til entreprenørerne.

Derudover har regeringen støttet et beskæftigelsesprojekt med 6 millioner kroner i samarbejde med Vordingborg og Guldborgsund Kommuner, hvor 250 langtidsledige skal opkvalificeres til at kunne varetage job i forbindelse med byggeriet.

Folk vil flytte sig 

Men der er også yderligere afledte effekter, som området kommer til at kunne nyde godt af. Især opgraderingen af jernbanebroen kommer til at betyde meget.

For den reducerede rejsetid fra Nykøbing Falster til København fra halvanden time til én time vil få en stor effekt for borgerne og bosætningen i området, vurderer Mikkel Wesselhoff.

- Vi har omkring 3500 pendlere, der pendler ind og ud af Lolland og Falster hver dag, og for dem betyder den nye bro ufatteligt meget. Men for folk, der vil bosætte sig i området, betyder det også, at de ikke bare kan se deres første job men også det andet og tredje job, og det er jo de udfordringer, man ofte står overfor, når man overvejer, om man vil flytte til området, forklarer Mikkel Wesselhoff.

TEST DIG SELV: Hvor meget ved du om Storstrømsbroen? 

Samtidig vil virksomhederne i området kunne nyde godt af den forkortede rejsetid.

- De rekrutteringsudfordringer, som nogle virksomheder oplever i området, bliver imødekommet med opgraderingen af jernbanenettet. For der er lavet undersøgelser, der viser, at folk er villige til at flytte sig for et job inden for en times radius. Der åbner den nye jernbanebro ufattelig store muligheder, når rejsetiden forkortes, siger han.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

TIDSPLAN FOR BYGGERI AF STORSTRØMSBROEN

  • 17. november 2011: Banedanmark laver en forundersøgelse for et beslutningsgrundlag om forbindelsen ved Storstrømmen
     
  • 13. marts 2013: Trafikaftalen om Storstrømsbroen giver Vejdirektoratet opgaven med at projektere og bygge den nye bro
     
  • 2013-14: Vejdirektoratet udfører såkaldte VVM-undersøgelser for Storstrømsbroen
     
  • November 2014: VVM-redegørelsen bliver sendt i høring
     
  • 10. december 2014: Offentligt borgermøde i Nr. Alslev Hallen
     
  • Januar 2015: Høringsperiode afsluttet  
     
  • Foråret 2015: Det bliver endeligt vedtaget ved lov i Folketinget, at en ny Storstrømsbro skal bygges
     
  • Sommeren 2016: Politisk beslutning om den endelige tidsplan for byggeriet af Storstrømsbroen - den fremrykkes med åbning fra 2024 til 2022
     
  • Efteråret 2017: Byggeri af jernbanebroen over Masnedsund påbegyndes (Banedanmark)
  •  
  • Foråret 2018: Start af anlæg af arbejdsareal
     
  • September 2018: Første spadestik til byggeriet af Storstrømsbroen (Vejdirektoratet)
     
  • 2022: Forventet åbning af vejbanen på den nye bro
     
  • 2023: Forventet åbning af togbanen på den nye bro​​​​
 Kilde: Vejdirektoratet, Banedanmark

Rykker tættere på Hamborg

Den nye Storstrømsbro bliver dels lavet for at sikre, at infrastrukturen er klar til at ruste trafik fra Femernforbindelsen, der ventes at være klar i 2028. 

Det spadestik, som bliver taget torsdag, er derfor også et stort skridt for området rent geografisk set, mener Mikkel Wesselhoff.

- Ser man på det helt langsigtede perspektiv, så betyder den nye infrastruktur, at Lolland og Falster kommer til at være lige så tæt på Hamborg som på København. Det betyder altså, at området rykker sig tættere på to store metropoler i Europa, og det er et vigtigt perspektiv, for det ændrer på hele områdets grundvilkår, forklarer han.

Den nye Storstrømsbro åbner for biler i 2022 og for tog i 2023.

Til spadestikket torsdag deltager 200 skoleelever fra Nr. Vedby Skole & Børnehus, transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og borgmestrene Mikael Smed, Vordingborg, og John Brædder, Guldborgsund.

 

  Foto: Vejdirektoratet

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App