Lolland Kommune fyrer Pleje Plus

Det private hjemmehjælpsfirma, Pleje Plus er netop blevet fyret af byrådet i Lolland Kommune.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De plejekrævende borgere i Lolland Kommune får fremover ikke længere hjælp af hjemmehjælpsfirmaet, Pleje Plus.

Et flertal i byrådet i Lolland Kommune har på et byrådsmøde her til aften valgt at fyre firmaet.

- Vi er blevet enige om at opsige kontrakten. Vi kan ikke længere stå model til det her. Men det er også vigtigt for mig at sige, at der altså ikke er nogen vindere i den her sag. Det er frygtelig, frygtelig trist, men vi er nødt til at opsige kontrakten, vi kan ikke leve med det her, siger Marie-Louise Brehm Nielsen, formand for Ældre- og Sundhedsudvalget i Lolland Kommune.

Udeblevne nattevagter

Fyringen sker efter, at kommunen har givet flere advarsler til firmaet.

Tredje advarsel blev givet 30. maj i år af Ældre- og Sundhedsudvalget.

Den kom på baggrund af sager, hvor en nattevagt to dage i træk var udeblevet, samt en situation, hvor et nødopkald ikke var blevet besvaret.

Dengang var der et politisk flertal i byrådet for at fyre firmaet, men kommunen ville dog ikke opsige aftalen med Pleje Pluds på daværende tidspunkt.

- Vi opsiger ikke Pleje Plus endnu, for vi gerne vil have et så bredt et byråd til at træffe den endelige beslutning, så vi er enige, sagde borgmester, Holger Schou Rasmussen (A).

Betlat for ydelser, man ikke har fået

På et byrådsmøde i dag, d. 22. juni fik politikerne så chance for at diskutere sagen sammen, og her blev et flertal enige om, at tålmodigheden med Pleje Plus er slut. 

Med sig på mødet havde de endnu en revisionsrapport fra revisionsfirmaet BDO.

Firmaet har undersøgt, om Lolland Kommune har fået det, man har betalt for. og det tyder på, at det ikke er tilfældet på alle punkter.

Rapporten viser bl.a., at det i otte procent af de fakturerede dagbesøg er usandsynligt, at der er ydet personlig pleje. Det samme gælder for 17 procent af natbesøgene.

- Det har i hvert fald ikke gjort sagen bedre, de ting, vi har fået oplysninger om, men plejemæssigt - det er det vigtigste for mig - der har de svigtet vores ældre gang på gang, siger Marie-Louise Brehm Nielsen.

Sagen kort:

  • I februar 2016 opsagde Lolland Kommune samarbejdet med plejefirmaet Lev Vel, hvorpå samarbejdet overgik til Pleje Plus, for at kommunen kunne spare fem millioner kroner årligt.
  • I februar 2017 fik TV 2 aktindsigt i dokumenter, der viste, at Lolland Kommune havde fået 266 borgerhenvendelser om den behandling, de fik af Pleje Plus. Henvendelserne handlede om manglende rengøring, manglende medicinering og ingen svar på nødopkald.
  • 250 af dem kunne karakteriseres som klager. 
  • Henvendelserne er løbet ind til kommunen over otte måneder. 10 af klagerne var af så alvorlig karakter, at Pleje Plus blev undersøgt af et eksternt revisionsfirma for kontraktbrud.

Nyhedsoverblik