Lokoførere afblæser mulig konflikt med ja til overenskomst

Et stort ja fra lokoførerne sætter endeligt punktum for forårets langstrakte overenskomstforhandlinger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Med et flertal på 77 procent har lokomotivførerne på landets lokalbaner stemt ja til deres nye overenskomst.

Dermed er den varslede konflikt, der fra den 30. juni kunne have lammet togtrafikken på en række baner i Nordjylland og på Sjælland, Lolland samt Falster afblæst. Det skriver avisen.dk.

Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, glæder sig over, at forliget, der omfatter 343 ansatte ved de lokale baner, nu er endeligt på plads. Stemmeprocenten nåede op på 74 procent.

- Nu skal vi have resultatet til at leve ude i virksomhederne, siger Henrik Horup til avisen.dk. 

Passagerer i Østbanetoget
Læs også
Forlig bremser truende konflikt på lokalbaner
Passagerer i Østbanetoget
Læs også
Forlig bremser truende konflikt på lokalbaner

Sidste overenskomst

Her er de fire berørte lokalbaner.\nOdsherredsbanen, Tølløsebanen, Østbanen og Lollandsbanen
Her er de fire berørte lokalbaner.\nOdsherredsbanen, Tølløsebanen, Østbanen og Lollandsbanen

Afstemningen sætter et endeligt punktum for vinterens og forårets langstrakte forhandlinger om nye overenskomster.

I første omgang stemte et flertal på 85 procent af Jernbaneforbundets medlemmer nej til den aftale, der blev indgået med Kommunernes Landsforening (KL) under forhandlinger i Forligsinstitutionen. Det skete i protest mod, at det ikke var lykkedes at få nye pauseregler på plads.

Det var det eneste område i den offentlige sektor, hvor den nye overenskomst ikke blev vedtaget. Ifølge Jernbaneforbundet mente arbejdsgiverne til at begynde med, at det ville blive for dyrt at ændre pausereglerne.

Læs også
Togpassagerer frygter strejke: - Det ville være en katastrofe
Læs også
Togpassagerer frygter strejke: - Det ville være en katastrofe

Siden førte nye forhandlinger til et forlig, som betyder, at dagens hovedpause ikke længere kan placeres i begyndelsen eller i slutningen af en vagt, som lokomotivførerne var utilfredse med.

Den nærmere placering af pauserne skal lokale tillidsfolk som noget nyt være med til at tilrettelægge. 


Nyhedsoverblik