Lokalt firma vinder kæmpe opgave på Femern-projektet

Første spadestik ved Femernforbindelsen i 2014. Arkivfoto.

Femern A/S har indgået kontrakt med et entreprenørselskab fra Falster, der skal stå for graveopgaver og hjælpe arkæologer.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt giver lokale arbejdspladser.  

Selskabet bag Femern-tunnelen mellem Lolland og Femern har nemlig underskrevet den første kontrakt på det byggemodningsarbejde, der går forud for selve anlægsfasen for verdens længste sænketunnel.

Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.

Kontrakten er indgået med anlægsentreprenør MSE Entreprise A/S fra Nørre Alslev på Falster, der skal stå for et større grave- og drænarbejde, der er forudsætningen for, at arkæologer kan finkæmme jorden og sikre, at fortidsminder bevares.

Udgravningen er et væsentligt element i forberedelsen af anlægsfasen og sikrer, at vi står godt forberedt

Christian Henriksen, dansk myndighedschef i Femern A/S

- Udgravningen er et væsentligt element i forberedelsen af anlægsfasen og sikrer, at vi står godt forberedt, når de store entreprenører går i gang med at bygge tunnelelementfabrikken. Valget er faldet på MSE Entreprise, fordi de var stærke på pris og har den rette erfaring fra lignende projekter, udtaler Christian Henriksen, dansk myndighedschef i Femern A/S.

Skal hjælpe arkæologerne 

MSE Entreprise A/S og arkæologerne tager ifølge Femern A/S fat på udgravningsarbejdet til sommer. Der er tale om sidste etape i de arkæologiske undersøgelser i forbindelse med Femern. 

00:36

Se eller gense indslaget fra den 23. april om små og mellemstore entreprenører, som får mulighed på at byde på arbejdet ved den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Luk video

Læs også Politikere kræver Femern-undersøgelse fremlagt

Virksomheden fra Falster skal grave topjorden væk, så man kommer ned til de jordlag, hvor arkæologerne tager over med pensel og graveskeer.

Derudover skal MSE Entreprise holde udgravningsfelterne tørre, mens arkæologerne arbejder.

Det store anlægsprojekt

Det er et over 150 hektar stort område øst for Rødbyhavn på Lolland, der gøres klar til anlægsfasen for det store anlægsprojekt. Her kommer den fabrik til at ligge, hvor 73.000 tons tunge tunnelelementer skal støbes, inden de sejles ud, sænkes ned på havbunden og sættes sammen til verdens længste sænketunnel mellem Lolland og Femern.


Kilde: Femern A/S.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App