To lokale diskoteker anmeldt for at reklamere til unge under 18

Interesseorganisationen Alkohol & Samfund anmelder 15 diskoteker til Forbrugerombudsmanden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere danske diskoteker har reklameret med tilbud på alkohol, der er målrettet til unge under 18 år.

Det er blandt andet Diskotek Mona i Maribo og Dr. Emils Laboratorium i Marielyst, som har reklameret med et afterparty til sidste skoledag med fri fadøl i en time.

Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det fra Alkohol & Samfund. Derfor har de nu anmeldt 15 navngivne diskoteker til Forbrugerombudsmanden.

Anmeldelsen kommer, efter en rapport fra netop Alkohol & Samfund viste, at flere danske diskoteker overtræder markedsføringsloven, fordi de reklamerer med alkohol til unge under 18 år.

Direktør håber, det vil føre til bøder

Direktøren for organisationen, Peter Konow, håber, at anmeldelsen vil føre til bøder til diskotekerne.

- Vi håber, at festen snart stopper for de danske diskoteker, der tjener penge på at overtræde loven og udsætte unge for et massivt drikkepres, siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge Alkohol & Samfund hører otte af de anmeldte diskoteker under det samme branchenetværk, Nox. Det har 50 diskoteker i Danmark - heriblandt Buddy Holly og Crazy Daisy-kæderne.

Det faktum gør kun lovovertrædelsen mere alvorlig, mener Peter Konow.

- Alle kan begå en fejl, men når man ser, at det er et helt netværk af diskoteker, der begår fejlene, er det svært at tro på, at lovgivningen kan komme bag på dem. Så er det nærmere en systematisk forretningsmodel, som er helt ulovlig, siger han.

TV ØST har forsøgt at få en kommentar fra de to diskoteker her i regionen, der er blevet anmeldt. Dr. Emils Laboratorium vil ikke udtale sig i sagen, og det har ikke været muligt at få fat på Diskotek Mona. 


Nyhedsoverblik