Det vi har sammen

Lokal initiativtager jubler: Muligt pilotprojekt forkorter ventetid på køreprøver

Niels Rask har fået nok af lange ventetider på køreprøver. Et pilotprojekt skal løse problemet, og det møder lokal opbakning.

Månedlange ventetider på køreprøver for folk, der er ved at tage deres kørekort, kan snart være fortid.

I hvert fald hvis det står til Niels Rask fra Slagelse, som er tidligere motorsagkyndig. Han har i dag taget det første skridt mod udlicitering af køreprøver til private prøvesagkyndige.

På et møde, afholdt tidligere i dag, med lokalpolitikere fra Dansk Folkeparti og Liberal Alliance og kørerlærerforeningen blev Niels Rasks sag mødt med begejstring.

- Jeg kan slet ikke få armene ned. I år er det ti år siden, at jeg begyndte at kæmpe for at løse det her problem, så det er en lettelse endelig at slå ringe i vandet om en åbenlyst dum sag.

Læs også Lokal motorsagkyndig vil bringe ventetiden ned på køreprøver

Sagen i egen hånd

På baggrund af mødet, er et pilotprojekt kommet på tegnebrættet, som skal vise, at private prøvesagkyndige sagtens kan varetage en del af politiets arbejde med køreprøver.

- Med pilotprojektet vil vi bevise, at det ikke kun er politiet, der har kvalifikationerne til at afholde køreprøver. Disse kvalifikationer er overvurderede og vi motorsagkyndige kan sagtens hjælpe politiet ved at overtage en del af slæbet, siger Niels Rask som også er teknisk ansvarlig og ejer af Vestsjællands Bilsyn.

Med pilotprojektet vil vi bevise, at det ikke kun er politiet, der har kvalifikationerne til at afholde køreprøver

Niels Rask, teknisk ansvarlig og ejer af Vestsjællands Bilsyn

Han understreger desuden, at det er vigtigt at få eleverne hurtigt ud på vejene, da det ellers kan skade deres selvtillid og pengepung at vente for længe.

- Det værste ved problemet med lange ventetider er, at mange unge bliver nødt til at holde deres køreevner ved lige, ved at betale for flere køretimer. Og hvis de ikke gør det, kan de hurtigt miste troen på, at de kan bestå køreprøven. Det er vildt uretfærdigt, fordi de alle sammen sagtens kan køre rigtig fint, forklarer Niels Rask.

Omlægning af loven kræves

Indtil videre er en anmodning om midler til et pilotprojekt, sendt videre til transportminister Ole Birk Olesen.

Skulle projektet realiseres og bære frugt, ville det imidlertid kræve en omlægning af loven at indsætte private prøvesagkyndige. Lovgivningen foreskriver nemlig, at køreprøver skal varetages af politiet, og dermed kræver det, at regeringen vedtager en ny lov efterfølgende.

- Formålet med pilotprojektet er netop, at dets resultater i sig selv skal bane vejen for en lovændring. Det ville komme alle parter til gode. Politiet har også mulighed for at sende sine civile sagkyndige ud til os, til at hjælpe os med at komme i omdrejninger, siger Niels Rask.

Formålet med pilotprojektet er netop, at dets resultater i sig selv skal bane vejen for en lovændring

Niels Rask, teknisk ansvarlig og ejer af Vestsjællands Bilsyn

Lokalpolitikere enige: En vækstdræber

Blandt deltagerne til mødet var blandt andre lokalpolitikere i Slagelse Henrik Brodersen (DF) og Troels Christensen (LA).

Begge er enige med Niels Rask om, at det ikke er forsvarligt kun at lade politiet tage sig af køreprøver. De er også bekymrede for, at det kan hæmme væksten, at folk ikke kan køre til København i ærinder såsom erhverv.

- Det er jo ikke retfærdigt, at en håndværkerelev ikke kan få lov at køre til København, som er i ragende udvikling rent byggeteknisk, for at sætte gipsplader op eller lignende, siger Troels Christensen fra Liberal Alliance.

Henrik Brodersen fra Dansk Folkeparti er af samme holdning.

- Vi vil gerne give de ventende elever en udstrakt hånd. Det er svært utilfredsstillende, at lange ventelister skal stå i vejen for, at folk kan komme rundt i landet og tjene til dagen og vejen. Virksomheder bliver holdt tilbage, fordi deres ansatte ikke kan rykke ud.

Næste led i planen

Vi vil gerne give de ventende elever en udstrakt hånd

Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti

Hvis Niels Rask vil realisere ambitionen om at lade private prøvesagkyndige træde til, kræver det, at dem som ikke har varetaget prøver i en rum tid bliver efteruddannet – i fire måneder.

Men hvem skal være ansvarlig for at efteruddanne dem? Det spørgsmål vil Niels Rask finde svar på senere i dag med endnu et møde. Hvem deltagerne er, vil han dog ikke afsløre.

- Jeg holder endnu et møde senere i dag. Det gør jeg, fordi jeg vil finde nogle partnere, der kan efteruddanne folk som allerede er sagkyndige eller tidligere har været det. Jeg kan ikke afsløre, hvem der er tale om til mødet, fordi det foreløbig handler om at finde ud af, hvem der kunne være interessante at arbejde videre med.

Tip os Har du et godt tip?