Lærerforeningen vender tomlen nedad til uddannelse: Det er ikke løsningen på lærermanglen

Der mangler uddannede lærere i folkeskolerne her i regionen. Men Lolland-Falsters Lærerforening mener ikke, den skolebaserede læreruddannelse er løsningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er mangel på uddannede lærere her i regionen.

Det viser en opgørelse lavet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Og det skaber efterspørgsel på den anderledes læreruddannelse på Professionshøjskolen Absalon, skolebaserede læreruddannelse, hvor man kombinerer at arbejde som lærer, mens man går i skole.

Er det her løsningen?

- Nej, det er ikke løsningen. Det kan være en lille del af løsningen og et supplement til en almindelig læreruddannelse, siger Henrik Hansen.

Der findes andre løsninger

Opgørelsen viser, at i gennemsnit er det kun 84 procent af alle lærere i folkeskolen, der rent faktisk er uddannede lærere. 

Professionshøjskolen Absalon
Læs også
Mangel på lærere skaber efterspørgsel på alternativ uddannelse
Professionshøjskolen Absalon
Læs også
Mangel på lærere skaber efterspørgsel på alternativ uddannelse

Her i regionen ligger Lolland, Guldborgsund, Ringsted, Holbæk og Stevns Kommuner i den kategori, hvor 80-83 procent af lærerne i folkeskolen er uddannede. I resten af kommunerne ligger tallet mellem 65-80 procent.

- Der kan findes rigtig mange andre måder at løse rekrutteringsproblemerne på. For eksempel at lærerne fik nogle bedre vilkår. Vi ved jo, at der er rigtig mange uddannede lærere, som ikke er i folkeskolen, og det er én af grundene, at vilkårene ikke er gode nok.

Uddannelse giver udfordringer

Hvilke udfordringer ser I med den her uddannelse?

- Den største udfordring er, at man både skal studere et fuldt pensum, samtidig med at man arbejder. Og så kan der opstå nogle samarbejdsproblemer på skoler, i forhold til at man ikke er tilstede mere en to dage om ugen. Der kan også være nogle logistiske problemer, som skolelederen så tager sig af, siger Henrik Hansen.

Men Stina Løvgreen Møllenbach, Centerchef i Center for Skole og Læring på Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg, oplever ikke, at det giver problemer.

- De har en mentor på skolen, og de har en mentor her hos os på læreruddannelsen, så vi følger dem rigtig tæt. Og de får vejledning og feedback på den undervisning de leverer, siger hun.


Nyhedsoverblik