Lærer om ny uddannelse: Den giver de studerende en fordel

Det giver de lærerstuderende en unik mulighed for at koble teori og praksis, at de kan arbejde som lærer samtidig med, at de læser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvorfor bliver lille Malte i 2. klasse vred, når han bliver sat til at læse højt i klassen?

Som lærer skal du kunne koble pædagogisk teori med virkeligheden, og det kan blive lettere for de lærerstuderende, hvis de tager en såkaldt skolebaseret læreruddannelse.

Det mener i hvert fald Simon Salbæk, der er lærer på Midtskolens Afd. Sofiendal i Haslev.

- På den uddannelse jeg tog, kom jeg først i praktik efter et år. Så jeg læste en masse teori i et år om børn og læring, men jeg fik det først brugt langt senere, forklarer han.

quote Det kan godt være lidt skræmmende for de studerende at komme ud i en klasse med 25 elever og pludselig skulle bruge al teorien

Simon Salbæk, lærer, Midtskolen

Kan være skræmmende

Derfor er han positivt stemt over for den nye skolebaserede læreruddannelse, som Univerisity College Sjælland (UCSJ) har oprettet i samarbejde med seks kommuner i Region Sjælland. Her skal de studerende to dage om ugen arbejde i en uddannelsesstilling på en folkeskole sideløbende med, at de tager den 4-årige læreruddannelse.

- Det kan godt være lidt skræmmende for de studerende at komme ud i en klasse med 25 elever og pludselig skulle bruge al teorien. Så på den her måde tror jeg, at man hurtigere kommer til at forstå, hvorfor det er vigtigt at vide noget om børns reaktionsmønstre, siger Simon Salbæk.

Selv startede han som lærervikar på Midtskolen og var der et års tid, før han søgte ind på læreruddannelsen i Roskilde.  Og han var glad for at have noget viden om arbejdet med i bagagen, da han startede med at læse.

quote Der er en gevinst i, at man ikke nødvendigvis behøver at have et arbejde ved siden af studiet

Simon Salbæk, lærer, Midtskolen

- Man bliver bedre rustet, når man har nogle at sparre med. Det er en god ting, siger han.

Løn og SU trækker

Også det økonomiske aspekt kan have positiv indflydelse på de lærere, der bliver født ud af den nye læreruddannelse. De studerende får nemlig løn for de to dage, de arbejder på skolen, samtidig med at de også kan søge SU.

- Der er en gevinst i, at man ikke nødvendigvis behøver at have et arbejde ved siden af studiet. Man behøver ikke knokle ved siden af sit studie eller sin praktik, siger han.

Lærerstuderende på den nye skolebaserede uddannelse skal have undervisning på UCSJ i Vordingborg, mens de arbejder på skoler i Faxe, Stevns, Sorø, Slagelse, Køge og Guldborgsund Kommuner.


Nyhedsoverblik