- Du skal jo danne et menneske først, siger Imran Rashid.
Han er speciallæge i almen medicin og forfatter til bogen SLUK, som undersøger, hvilken effekt de digitale medier har på vores hjerne og krop.
Derfor hilser han mobilfri skoler velkommen, for som Imran Rashid ser det, er det det eneste rigtige at gøre.
- Forudsætningen for, at man overhovedet kan lære noget som helst i skolen, er jo, at man kan rette opmærksomheden mod det, der er nødvendigt, selv om det er kedeligt eller svært, siger Imran Rashid.
Du skal lære at socialisere med andre og lære at kunne fordybe dig i noget, før du bare bliver tildelt et digitalt medie
Stadig flere skoler vælger at blive mobilfri. Senest har Vestskolen i Haslev valgt at tage elevernes mobiltelefoner, når de kommer i skole. Eleverne får først telefonen retur, når de tager hjem.
Uenig med medieforsker
Men anderledes lyder det, hvis man spørger Jesper Tække, der er lektor i medievidenskab ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet, om, hvorvidt mobilfri skoler er en god idé.
- Det, synes jeg, er en rigtig dårlig idé. Den dannelse, man skal have i forhold til det digitaliserede samfund, den kræver i vid udstrækning, at skolen tager den opgave på sig. Så nytter det ikke noget, at man forbyder mobiltelefonerne. Ligesom man heller ikke kan lære at tale pænt, hvis man ikke må sige noget, siger Jesper Tække.
Ved at forbyde mobiltelefonerne følger skolerne ikke med tiden. Og det er et problem, lyder det fra Jesper Tække.
- Det er jo ligesom at sige, at den trykte bog, den vil vi ikke bruge. Vi vil kun have de håndskrevne bøger. Det går jo ikke. Man bliver nødt til at tage bestik af den virkelighed, som eleverne lever i, og prøve på at hjælpe dem til at få nogle gode sociale omgangsformer med de nye kommunikationsformer, siger han.
Mennesket skal dannes
Men det giver Imran Rashid ikke meget for.
- Medieforskerne har slet ikke forstået den påvirkning, det har på hjernen for eksempel i forhold til stressudvikling, der blandt andet skyldes, at vores opmærksomhed konstant er under pres. Det har de ikke øje for, måske fordi det for dem er medierne, der er vigtigst, siger han og fortsætter:
- Du skal jo danne et menneske i menneskelighed først. Du skal først lære at bruge din hjerne, før du sætter strøm til den. Du skal først lære, hvordan din hjerne fungerer, og hvor stor en del af det, der er vanedrevet, og hvor meget der er bevidst. Du skal lære at socialisere med andre og lære at kunne fordybe dig i noget, før du bare bliver tildelt et digitalt medie, som jo for de fleste vil blive associeret med noget, der er sjovt eller de tusindvis af muligheder for virkelighedsflugt, den også udgør.
Empatien ryger ud af ligningen
Konsekvensen ved ikke at tage hånd om de unges mobilvaner bliver, at man får individer, som ikke kan koncentrere sig og ikke har impulskontrol, lyder det fra Imran Rashid.
- Hvis du ikke optræner impulskontrol, så kan du groft sagt ikke indgå i relationer, du søger quick-lån frem for at lave opsparinger, du søger underholdning frem for undervisning, kort sagt går du konstant efter nemme løsninger. I stedet for at være vedholdende, fordi alt jo vil være for svært eller kedeligt, fordi du aldrig lærte at sige nej til det, der er sjovt, siger han.
- Og den anden ting, som man ved, der hænger sammen med impulskontrol, det er empati. Så vi er faktisk også ved at fjerne empati fra ligningen.