Kulde og blæst giver farligt vejr for lystbåde og fiskere

I weekenden skal mindre fartøjer være særligt opmærksomme, hvis de stævner ud, advarer Forsvaret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forsvarets Operationscenter advarer skibstrafikken og specielt lystfartøjer og fiskeskibe om farligt vejr i weekenden.

Begiver bådene sig ud, skal de være klar over, at de risikerer overisede skibe.

- De næste par dage bliver det blæsende fra øst med hård vind til kuling specielt fredag og lørdag. Sammen med det kolde havvand og de lave lufttemperaturer, så giver det altså risiko for let overisning, siger vagtholdsleder ved Forsvarets Operationscenter Michael Horn.

quote Når der kommer så meget is på skibet, at det bliver en fare for, at skibet kan vælte, så er der decideret fare for overisning

Michael Horn, vagtholdsleder ved Forsvarets Operationscenter

Det er flere nyere tilfælde, hvor det har været tæt på at gå galt, der får operationscenteret til at gå ud med advarslen.

- Vi har i den seneste tid oplevet, at der har været et par near misses. Altså nogle situationer, hvor der har været nogle fiskeskibe, der i det kolde og blæsende vejr har haft noget overisning. Der har været fare på færde, siger han.

Isen tynger skibene

Overisning giver fare for, at skibe kan kæntre, fordi isen tynger skibene.

- Overisning forekommer, når man typisk har et voldsomt vejr, der gør, at der bliver sprøjtet vand op på skibet kombineret med lave temperaturer, så vandet fryser fast på skibets overdel. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Når der kommer så meget is på skibet, at det bliver en fare for, at skibet kan vælte, så er der decideret fare for overisning.

For at undgå farlige scenarier opfordrer operationscentret alle fartøjer til at sætte sig godt ind i vejrudsigten i det farvandsområde, der skal sejles i.

redningsaktion2.jpg
Læs også
Svær redningsaktion: Unge mænd fanget i isfyldt hav
redningsaktion2.jpg
Læs også
Svær redningsaktion: Unge mænd fanget i isfyldt hav

Ender et skib i en situation, hvor det er overiset, kan det været nødvendigt at gå ud på dækket og hamre is af.

- Det kan være ekstremt farligt enten ikke at få det hakket af, men i øvrigt også at gå ud på dækket og hamre is af, siger Michael Horn.


Nyhedsoverblik